Biologi

Kondital

16. juni 2015 af Hjælpmangel (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej, er der nogen, som kan uddybe hvad kondital indebærer? Jeg kunne godt tænke mig måske at få lidt ord på reaktioner og sådan lidt? Det eneste jeg forstår ved kondital er:

<p class="MsoNormal" style="margin-left:63.8pt;text-align:justify;text-indent: -9.8pt;line-height:115%;mso-list:l0 level1 lfo1">Kondital: O2 pr. Min. Pr. Kg, altså mængden af ilt pr. min. man optager pr. kilovægt. Man kan udregne dette ved at dividere den maksimale iltoptagelse med kropsvægten.

Brugbart svar (0)

Svar #1
16. juni 2015 af powpow

Kondi er noget man kan træne sig til. Ved hjælp af konditionstræning kan man forhøje sin krops evne til at optage ilt, dette medfører til at man får et højere kondital. Konditallet betyder iltoptagelse ml pr. kilogram legemsvægt. Dette tal siger noget om kroppens optimale evne til at optage og transportere ilt. Det vil sige, at en god kondition og et højt kondital er det samme som en god evne til at transportere og optage ilt.

Generalt vil mænd have et højere kondital end kvinder, som skyldes at mænd har større lunger, og større blodvolumen. Dette har den betydning at de har en større lungekapacitet end kvinder har og derfor vil de have en større evne til at optage ilt. Mændene har så også fordel at de har en mere muskelvæv og mindre fedt, og derfor er de bedre til at udnytte ilt end kvinder er.


Skriv et svar til: Kondital

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.