Fysik
Halveringstid
Hej SP
Vil lige spørge om, hvordan man ved hvad et atom bliver til, når den er halveret.
Har atomet nr. 214 Am som har en halveringstid på 432,0 år
Hvilke atom bliver Am til så, om 432,0 år?
Hvordan er det lige man regner det?
Svar #3
16. juni 2015 af mbn89 (Slettet)
I kernehenfald hedder det ikke a, men k. Og k er henfaldskonstanten.
T½=ln(2)/k
Svar #4
16. juni 2015 af mathon
Der er tale om

Det er ikke sådan, at hver
-isotop er 432 år om at henfalde. Men halvdelen af den radioaktive mængde
isotoper er henfaldet efter 432 år.

når
regnes i år.
Svar #5
16. juni 2015 af Soeffi
Du mener nok Americium-241 isotopen. Den har atommassen 241 og atomnummer 95. Den henfalder ved alfa-henfald:
Den bliver ikke til noget efter 432 år, men halvdelen af den oprindelige mængde er omdannet efter 432 år. Am-241 omdannes til Np-237, dvs. Neptunium-237 isotopen og en alfa-partikel også kaldet en Helium-kerne. Det er ikke noget, som man kan regne ud, det er man nød til at slå op.
Processen bruges blandt andet i røgdetektorer, se evt. http://teacherfurse.com/PhysicsPage/Classes/Science10/NuclearScience/HomeRad.htm.
Svar #6
17. juni 2015 af pigen001 (Slettet)
Taaak alle sammen, det giver meget bedre mening. Jeg kunne godt bruge den der ligning med henfaldet efter 432 år, men jeg forsod ikke hvad det var hvad man fandt frem til, hvis man brugte ligningen
Men det var så alfa-henfaldet.
Hvad men når der sker en beta henfald (Sr -90) og en gamma henfald (Cs -137)
Jeg ved at gamma ikke ændre sine tal, og beta minus er det noget med en neutron der bliver til proton. Men hvordan gør man det lige præcis?
Svar #9
17. juni 2015 af mbn89 (Slettet)
#8 Det betyder at den har overskydende energi, den gerne vil af med
Skriv et svar til: Halveringstid
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.