Matematik
Matikematik karakter - er det fair?
I matematik på C-niveau får man spørgsmål så man kan forberede sig derhjemme.
Det fik jeg også. Da jeg så skulle op til eksamen trak jeg om trekanter, hvor spørgsmålene lød:
Definér sinus, cosinus og tangens i enhedscirklen.
Forklar om ensvinklede trekanter.
Find skalafaktoren i ensvinklede trekanter.
Det kunne jeg sagtens finde ud af og jeg styrtede igennem de tre spørgsmål, da jeg troede jeg ikke havde nok tid, så havde jeg tid til overs og min matematiklære spørgs mig om pythagoras. Det kunne jeg godt finde ud af, dog havde jeg problemer med at huske formlen for at finde a og ikke c.
Men det er ikke problemet her. Jeg fik 4, og det gjorde jeg ikke bare fordi jeg ikke kunne huske pythagoras' læresætning, men fordi jeg havde glemt at definér sinus, cosinus og tangens i en retvinklet trekant. Det stod åbenbart på det papir jeg trak, men det stod ikke på det papir jeg fik hjem og skulle forberede mig på.
Så mit spørgsmål er om det er fair, at de trækker mig ned for at "glemme" et spørgsmål, jeg ikke havde fået lov til at forberede mig på hjemme?
Svar #2
23. juni 2015 af Uwaah (Slettet)
#1Det er slet ikke fair :-)
Jeg downloadede den orginale fil, som min lærer sendte til min klasse til forberedelsen, men det stod heller ikke der. Så jeg ved ikke om jeg burde sige noget til det, da det er en karakter der har stor betydning...
Svar #3
23. juni 2015 af Kamp1234 (Slettet)
Jo, det synes jeg bestemt du skal - det vil jeg gøre hvis jeg var dig :-)
Svar #4
23. juni 2015 af Kamp1234 (Slettet)
Men jeg skal have matematik op b nivea, fordi de siger at man ikke kan bruge det til noget :-) på c nivea
Svar #5
23. juni 2015 af Jerslev (Slettet)
#0: Det er da en ganske fair bedømmelse. Du har ikke opfyldt det spørgsmål, som du trak. Husk at læse eksamensspørgsmålet godt igennem. :) Det ved du så til næste gang.
Jeg kan også se på #4, at din karakter fra C-niveau ikke kommer til at betyde noget. Betragt det i stedet som en øvelse i at gå til eksamen i matematik.
Svar #6
23. juni 2015 af fosfor (Slettet)
Hvis du ikke definére sinus, cosinus og tangens er det da urimeligt med mere end 00
Svar #8
#7Hvordan lød den formulering, du fik hjem, ordret?
Til det spørgsmål lød det sådan her:
Definer sinus, cosinus og tangens på enhedscirklen.
Forklar, hvad det betyder at to trekanter er ensvinklede.
Vis, hvordan man finder skalafaktoren og giv et eksempel på, hvordan man anvender den.
Jeg lavede dem og forklarede dem, som jeg skulle, men da jeg fik karakteren sagde min lærer, at jeg havde glemt at definere sinus, cosinus og tangens i en retvinklet trekant - og at det stod på papiret fra eksamen, at jeg skulle gøre det, men det stod ikke på den fil vi fik til at forberede os, derfor havde jeg ikke forberedt mig på det.
Svar #11
23. juni 2015 af hesch (Slettet)
Tidligere var det i hvert fald sådan, at læreren måtte spørge ind til eksamensspørgsmålet og tilgrænsende områder. Dit spørgsmål omhandler i store træk trekanter og trekantsberegninger, og så ligger Pythagoras altså klos op ad. Når Pythagoras siger: c2 = a2 + b2, så skal du kunne regne ud at a2 = c2 - b2. Du kan ikke undskylde det med, at du ikke kan "huske formlen".
Jeg har været til eksamen i "cirklens ligning" i 3. real ( 10. klasse ), og blev også hurtigt færdig. Jamen så snakkede vi lidt om netop sinus, cosinus, tangens og Pythagoras. Læreren ville med denne snak egentlig have mig til at sige: Ud fra Pythagoras kan man så indse at sin2 + cos2 = 1. Og det sagde jeg så. Ja, sagde læreren, det er det vi kalder "idiotformlen", hvilket hun senere undskyldte. Altså sådan noget skulle man vide dengang. Ikke så meget piveri om hvad der måtte spørges om, hvis tiden var til det.
Og vi havde altså ikke spørgsmålene dagen før, til gennemsyn.
Svar #12
#11Tidligere var det i hvert fald sådan, at læreren måtte spørge ind til eksamensspørgsmålet og tilgrænsende områder. Dit spørgsmål omhandler i store træk trekanter og trekantsberegninger, og så ligger Pythagoras altså klos op ad. Når Pythagoras siger: c2 = a2 + b2, så skal du kunne regne ud at a2 = c2 - b2. Du kan ikke undskylde det med, at du ikke kan "huske formlen".
Jeg har været til eksamen i "cirklens ligning" i 3. real ( 10. klasse ), og blev også hurtigt færdig. Jamen så snakkede vi lidt om netop sinus, cosinus, tangens og Pythagoras. Læreren ville med denne snak egentlig have mig til at sige: Ud fra Pythagoras kan man så indse at sin2 + cos2 = 1. Og det sagde jeg så. Ja, sagde læreren, det er det vi kalder "idiotformlen", hvilket hun senere undskyldte. Altså sådan noget skulle man vide dengang. Ikke så meget piveri om hvad der måtte spørges om, hvis tiden var til det.
Og vi havde altså ikke spørgsmålene dagen før, til gennemsyn.
Det er nu ikke så meget om pythagoras, jeg har problemmet med. Det er, at der blev tilføjet et ekstra krav på hvad jeg skulle forklare om, end hvad der stod på mine spørgsmål og det trak mig ned. Det med at definere sinus, cosinus og tangens i en retvinklet trekant er hvad der trak mig ned mest nemlig.
De sagde, at pga. jeg glemte det der stod på de spørgsmål jeg fik, så trak det mig meget ned. Dog var det noget, der ikke stod på de spørgsmål vi fik af vores lærer før læseferien - så det var ikke noget jeg havde taget noter med ind til. Så jeg tænkte om det var fair, at det pludselig blev tilføjet.
Svar #13
23. juni 2015 af fosfor (Slettet)
Hvilken karakter mener du selv stemmer overens med din præstation?
Svar #14
#13Hvilken karakter mener du selv stemmer overens med din præstation?
Altså, udover pythagoras' læresætning, som jeg failede lidt med, så kunne jeg svarer på alle deres andre spørgsmål om at finde sider og vinkler vha. sinus, cosinus og tangens, men det der trak mig ned var, at jeg åbenbart havde glemt en punkt på de spørgsmål de gav mig før jeg skulle ind og fremlægge.
Det er det jeg synes er lidt unfair, fordi det punkt var ikke nævnt i de spørgsmål vi fik før læseferien, som vi skulle forberede os på hjemme.
Hvis det ikke var for det punkt, ville jeg have givet mig selv et 7-tal. Jeg kom ind på alle tre spørgsmål jeg fik og kunne svarer på alle (undtagen pythagoras' læresætning, som jeg havde lidt problemer med) fuldstændig. Det var bare den ene punkt, at de sagde stod på spørgsmålene til forberedelsen, men som ikke stod på de spørgsmål vi fik før læseferien, så jeg havde ikke fået taget noter på det.
Svar #15
24. juni 2015 af mette48 (Slettet)
Når din lærer mener at " definere sinus, cosinus og tangens i en retvinklet trekant " er så vigtigt, undre det mig at han ikke har spurgt om det under eksamen.
Svar #16
24. juni 2015 af PeterValberg
Er det bare mig, der synes, at ensvinklede retvinklede trekanter, skalafaktor og
cosinus, sinus samt tangens i enhedscirklen naturligt synes at "høre sammen" ?
De fleste af os har vel lært om cos, sin og tan ved, at læreren har tegnet en enhedscirkel
og ved hjælp af den defineret disse begreber, hvorefter deres anvendelse i vilkårlige
retvinklede trekanter er vist vha. ensvinklede trekanter og skalafaktor.
jf. video 13,14, 15 på denne [ VIDEO-LISTE ] fra FriViden.dk
Skriv et svar til: Matikematik karakter - er det fair?
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.