Studievalg og videregående studie

Vælge studie, hvis man vil forske i menneskespecifikke områder

13. juli 2015 af Arccossintan (Slettet)

Hej

Hvis man gerne vil forske i emner som, hvordan man kan eliminere multiresistente bakterier, infektionssygdomme eller onkologi, er det så oplagt at læse medicin? Når jeg kigger på diverse universiteters hjemmesider, virker det overvældende, hvor mange uddannelser, man kan læse, som egentlig kan føre til det samme. Men jeg tænker da, at det mest oplagte vil være at læse medicin, da områderne er meget menneskespecifikke, og da forskningen i sig selv, som den foregår i dag, nødvendigvis endnu ikke går ud på at udvikle forebyggende og behandlende præparater, men mere går ud på at lære at forstå sygdomstilstandene i sig selv, og det lader til at Panuminstituttet har et ret kompetent og anerkendt forskningsmiljø, hvilket naturligvis er attraktivt. Hvordan er arbejdsforholdene og lønnen i øvrigt generelt som hhv. offentligt ansat forsker og som privat ansat forsker? Og hvis man læser medicin på KU, har man da mulighed for at forske allerede som studerende?

Mvh. Emil


Brugbart svar (0)

Svar #1
14. juli 2015 af K92H (Slettet)

Du kunne prøve at læse lidt om molekylær biomedicin http://studier.ku.dk/bachelor/molekylaer-biomedicin/
 


Svar #2
14. juli 2015 af Arccossintan (Slettet)

Tak for linket. Jeg har tidligere læst om uddannelsen, men jeg har intet specifikt kendskab til denne; har du? I så fald, så må du være i stand til at besvare følgende spørgsmål:

- Er man attraktiv i den private sektor? Når man fx kigger på jobopslag fra Novo Nordisk (ja, jeg ved godt, at det er underligt, at jeg gør det, da jeg blot er HTX elev, men det giver jo en god fornemmelse af, hvad de private virksomheder søger og dermed en mulighed for at kunne sikre sin fremtid bedst muligt), så søger de enten kemiingeniører, cand.scient.'er i kemi eller cand.med.'er til deres forskerstillinger.

- Hvor hører de molekylær biomedicin studerende til? Også på Panuminstituttet?

- Hvordan er det sociale liv på studiet?

- Hvor udbredt er arbejdsløshed blandt kandidater/ph.d.'er i molekylær biomedicin? Eksisterer det overhovedet?


Brugbart svar (0)

Svar #3
14. juli 2015 af K92H (Slettet)

#2

Tak for linket. Jeg har tidligere læst om uddannelsen, men jeg har intet specifikt kendskab til denne; har du? I så fald, så må du være i stand til at besvare følgende spørgsmål:

- Er man attraktiv i den private sektor? Når man fx kigger på jobopslag fra Novo Nordisk (ja, jeg ved godt, at det er underligt, at jeg gør det, da jeg blot er HTX elev, men det giver jo en god fornemmelse af, hvad de private virksomheder søger og dermed en mulighed for at kunne sikre sin fremtid bedst muligt), så søger de enten kemiingeniører, cand.scient.'er i kemi eller cand.med.'er til deres forskerstillinger.

- Hvor hører de molekylær biomedicin studerende til? Også på Panuminstituttet?

- Hvordan er det sociale liv på studiet?

- Hvor udbredt er arbejdsløshed blandt kandidater/ph.d.'er i molekylær biomedicin? Eksisterer det overhovedet?

Her må jeg desværre være dig svar skyldig. Jeg kender blot til studiet, fordi jeg har en god veninde, der læser det. Men ud fra hvad hun har fortalt, så er hun rigtig glad for det både fagligt og socialt. Men jeg er helt sikker på, at du er rimelig godt rustet med sådan en uddannelse. 

Du kunne eventuelt prøve at kontakte en af studievejlederne for denne uddannelse. De kan højst sandsynligt svare på dine spørgsmål. 


Skriv et svar til: Vælge studie, hvis man vil forske i menneskespecifikke områder

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.