Studievalg og videregående studie

Semester vs blok?! :O

06. august 2015 af ejejejej (Slettet)

Nogle, der kan forklare mig, hvad forskellen er på semester og blok? Spørgsmålet opstår i forbindelse med min studiestart på uni :)

Tak!


Brugbart svar (0)

Svar #1
06. august 2015 af Jerslev

#0: Semester er halvårligt, mens blokke er bunker af 7 ugers undervisning og 2-3 ugers eksaminer.

Hvis du er bekendt med kvartersordningen kaldes selvsamme ordning vist blokordning på nogle universiteter.

- - -

mvh

Jerslev


Svar #2
06. august 2015 af ejejejej (Slettet)

Okay, tak for det :) 

Når du skriver 2-3 ugers eksaminer, er det så 2-3 uger, hvor man har eksaminer? Findes der egentlig også læseferie, som man kender det fra gymnasiet, eller er man selv ansvarlig for at forberede sig løbende gennem semesteret til eksaminerne? Får man fri i nogle uger for at læse op til eksaminerne?


Brugbart svar (0)

Svar #3
07. august 2015 af Drunkmunky

Blokstrukturen foregår ved typisk 7 eller 8 ugers undervisning. Så er der een uge til at læse op til eksamen. Tænk på, at du har mindst to eksaminer pr. blok.


Brugbart svar (0)

Svar #4
07. august 2015 af LarsJensen0 (Slettet)

#2, du er selv ansvarlig for at udnytte tiden mellem de (måske endda få) skemalagte elementer. Om der er læseferie varierer fra studie til studie (og fra universitet til universitet). Hvor jeg går, er der typisk ingen læseferie før eksaminitaiton af et kursus (5 ECTS), mens der som regel er sat 2 weekender af til at vejleder og censor kan læse projektet (normalt 15 ECTS) inden eksamen (= ca. 1½ uges læseferie).

Som specialtilfælde kan jeg nævne at jeg har været ude for at en kursusgang har været flyttet (pga. sygdom) til efter afholdelse af eksamen. Der manglede så heldigvis et par spørgsmål i puljen (-:

Hilsen Lars


Svar #5
07. august 2015 af ejejejej (Slettet)

Okay, tak for det:) Er der nogle, der har erfaring med, hvorledes læseferie og eksaminer på KU foregår?


Brugbart svar (0)

Svar #6
09. august 2015 af drjuliet (Slettet)

Hvordan læseferie og eksamen er på ku er afhængigt af studiet. Nu kan jeg se fra en anden tråd at det er medicin det drejer sig om. Der har man som oftes på bacheloren om ikke andet et par ugers fri inden eksamen. Men på kandidaten kan du være færdig med undervisning/klinik fredag og skulle til eksamen mandag.
Man skal generelt disponere sin tid selv, der er også ofte flere eksmener tæt på hinanden.
Man ved ret tidligt på semesteret hvornår eksamenerne ligger, og det samme med hvornår ens undervisning slutter.

Svar #7
11. august 2015 af ejejejej (Slettet)

Okay, tak :)

Tænkte også på, om der en liste over alle de begivenheder, der finder sted her i forbindelse med studiestart?Eller et sted, hvor man kan se begivenhederne (for jeg synes ikke, at der står særlig meget på KU's hjemmeside)? For det er ret uoverskueligt med så mange ting, der foregår her i starten... 

Tak på forhånd! :)


Brugbart svar (0)

Svar #8
11. august 2015 af drjuliet (Slettet)

Man plejer at få et brev fra ku hvor der står hvad der sker hvornår. Som udgangspunkt er det dog vist mest immatrikulation og rustur der er relevant for dig hvis du er vinterstarter. Hvis i ikke har fået rustursinformation endnu kan du smugkigge på rusturen.dk.

Svar #9
11. august 2015 af ejejejej (Slettet)

Okay, tak :)


Skriv et svar til: Semester vs blok?! :O

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.