Studievalg og videregående studie

Medicin på KU - sted?!

08. august 2015 af ejejejej (Slettet)

Hej

Jeg skal starte på medicinstudiet på KU, og til det kunne jeg godt tænke mig at vide, hvor man som regel har undervisning (klasse og hold) og forelæsninger på medicinstudiet? 

Og er der nogle, der ved, hvor man kan tjekke og læse mere om det.. For jeg har kigget på KU's hjemmeside og SUND's hjemmeside, men det var ikke til særlig meget hjælp..

På forhånd tak!

Brugbart svar (0)

Svar #1
08. august 2015 af Arccossintan (Slettet)

Uddannelsen foregår på Panum, Blegdamsvej 3B, 2200 København N - hvis du altså skulle være i tvivl om adressen.

Tjek evt:

http://studier.ku.dk/bachelor/medicin/studiemiljoe/

Brugbart svar (0)

Svar #2
09. august 2015 af Dulugtergrimt (Slettet)

Ved du, hvilket hold du er på?
https://skema.ku.dk/sund1516/dk/studentset.htm

Find dit hold (medicin bach. 01 samt holdnummer), vælg datoer samt sæt det til 'skema' fremfor liste. Der kan du se, hvornår du har undervisning.

Svar #3
09. august 2015 af ejejejej (Slettet)

Tak for det :) 

Men hvor kan man tjekke, hvilket hold, man er på. Jeg har ikke fået nogen besked om dette på hverken MitKU eller KUnet...?

Jeg er også kommet i tvivl om endnu en ting: Ved man på forhånd, hvilke fag man skal til eksamen til? Skal man til eksamen i alle fag? Eller er fagene til udtræk, ligesom det var tilfældet i gymnasiet?

Tak!

Brugbart svar (0)

Svar #4
09. august 2015 af Dulugtergrimt (Slettet)

Du bør kunne se det på absalon, hvor der bør findes en kursusinfo-mappe.
Du ka se eksamensplanen for studiet ved at gå ind på kunet, klikke videre til studieordning > eksamen > eksamensplan. Du skal til eksamen i alt.

Brugbart svar (0)

Svar #5
09. august 2015 af drjuliet (Slettet)

På kunet, under selvbetjening-->indskrivning/Undervisning/eksamen-->Undervisning-->vis til og afmeldinger Kan du se de hold du er placeret på, de plejer at blive offentliggjort hhv 9 januar for forårssemesteret og 9 august for efterårssemesteret.
Er du vinterstarter kan det godt være du endnu ikke kan se dit hold, men det får du af vide til rusturen.

Alle skal til de samme eksamener, du kan se eksamensplaner under "Mine enheder"M der kan du også læse om alle regler osv på bacheloren. Ligesom du kan se undervisningsplaner og alt muligt andet.

Mht eksamener er de ofte kombinationseksamener dvs fx kemi og basal humanbiologi, men generelt bliver du eksamineret i alt du har undervisning i.

Som en anden siger er nærmest al undervisning frem til 5. Semester på panum, og en lille bitte smule på rigshospitalets grund i en bygning der hedder teilum.

Svar #6
11. august 2015 af ejejejej (Slettet)

Okay, tak for det :)

Jeg undrer mig også over, om kommunikationen fra KU til den enkelte studerende nu foregår over KUnet og ikke længere over MitKU. Er det korrekt forstået? :)

Brugbart svar (0)

Svar #7
11. august 2015 af drjuliet (Slettet)

Jeg aner ikke hvad mitku er, så det bruges helt sikkert ikke som noget primært. Det er kunet og absalon du skal bruge. En god ide kan være at sætte din almindelige mail op til at importere mails fra din ku mail. Ligeledes at sikre dig at du får mails når der skrives fælles beskeder i absalon.

Svar #8

MitKU er stedet, hvor man fik svar på sin ansøgning til uni :)

Okay, det lyder også smart (dét med mailen)

Jeg har nu fundet mit hold for basal humanbiologi, men vi er ikke særlig mange.. Jeg er også lidt i tvivl om dét mht. klasser/hold. Det hold, jeg nu har fundet, er det min klasse resten af semesteret/bacheloren/... eller skifter man hold hele tiden? - Jeg er lidt forvirret :/

Brugbart svar (0)

Svar #9

Består dit hold af ca 12 mennesker? Og hedder noget med 110a fx? I så fald er det rigtig nok, der findes forskellige typer undervisning, forelæsning for alle, SAU24 (studenteraktiverende undervisning) for dit hold på ca 24, og så SAU12 som er halvdelen af holdet fra SAU24, der undervises. Kan ikke huske om der også findes helt ned til SAU8, men i hvert fald findes SAU24 og SAU12, mest 24 undervisning.
Hvis det er ca 12 du kan se på holdet er det nok fordi det er SAU12 holdet der vises, man følger et hold på 24.

De hold der er sat nu er sat frem til og med 5 semester, derfra får man nyt hold hvert semester.

Svar #10

Ja, der er 12 på holdet. Men jeg forstår ikke helt det med holdopdelingen. Vil det sige, at det kun er dette kursus (basal humanbiologi), jeg har med de 12 personer? Men egentlig består mit hold af 24 mennesker, som jeg skal have andre kurser med? Hvis det er tilfældet, kan jeg så på en eller anden måde finde ud af hvem de resterende 12 er?

Brugbart svar (0)

Svar #11
11. august 2015 af Dulugtergrimt (Slettet)

Både og. Fra tid til anden er det nødvendigt for underviseren, at dele holdet op. Det er eksempelvis nødvendigt i præparatfremvisningen, når I når til muskler og knogler - der tager underviseren våde præparater frem, og lader de yngre studerende kigge på dem og identificere de større strukturer. For at det ikke skal blive FOR rodet, og for at folk faktisk har en chance, er holdet delt op. Ved "tavle"undervisning vil du som regel have undervisning med resten af dit hold.

Svar #12

Svar #13

Men kan man også se de andre hold, end blot ens eget?

Brugbart svar (0)

Svar #14

Du kan muligvis se det på absalon, hvis du vælger faget så plejer der at være en fane til venstre der hedder "deltagere" der kan man normalt se et navn efterfulgt af et holdnummer. Man plejere at kunne sortere og vælge ens eget hold, andre hold, eller bare se igennem med navnene.

Svar #15
12. august 2015 af ejejejej (Slettet)

Okay, tak - det vil jeg kigge nærmere på.

Jeg har også kigget på skemaerne, men umiddelbart kan jeg ikke se nogen forskel på 'liste' og 'skema' (under https://skema.ku.dk/sund1516/dk/studentset.htm).. Er der en forskel?

Svar #16
12. august 2015 af ejejejej (Slettet)

Mht. holdene vil jeg bare lige spørge, om de resterende 12 på mit hold har samme nr. som mig, men et andet bogstav? Hvis man fx har bogstavet a, er den anden del af ens hold så b?

Brugbart svar (0)

Svar #17
13. august 2015 af drjuliet (Slettet)

Resten af dit hold har samme nummer men andet bogstav ja. Mht skemaerne, så er skemaerne til foråret endnu ikke lavet, derfor kan de ikke ses. Til den tid er forskellen på skema og liste bare hvordan det er opsat. Skema viser et femdages skema med timerne placeret, mens liste viser timerne sorteret efter dag nedad. Det er ren temperament hvad man foretrækker.

Svar #18
13. august 2015 af ejejejej (Slettet)

Skriv et svar til: Medicin på KU - sted?!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.