Matematik
Find a i et andengradspolynomium - (maple)
Hej!
Jeg sidder med en rask lille opgave i matematik, der volder mig frustrerende store kvaler. Billede af opgaven er vedhæftet, det jeg er kommet frem til er, at hvis man placerer parablen symetrisk om y-aksen kommer vi til at kende både b og c, der bliver henholdsvis 0 og 4.8. Derudover kender vi også rødderne og kan derfor bruge formlen til at finde rødder og regne baglæns, problemet er bare, at jeg ikke kommer frem til et resultat, der giver mening i maple(mit matematikprogram). Vi ved jo at a skal være negativ ud fra grafen.
Håber der sidder en der lige kan gennemskue det, jeg er kørt fast i opgaven og kan ikke se andre måder - hvilket er utroligt frustrerende, da jeg mener at jeg bør kunne løse det på denne måde i mit hoved.
- Andreas
Svar #1
10. september 2015 af emilmuller (Slettet)
Et 2.grads polynomium kan skrives på formen:

Hvor
og
er rødderne
Det burde hjælpe.
Alternativt kan du benytte
, da du kender begge rødder og værdierne af b og c, skal du blot benytte kommandoen "solve" til at finde a.
Svar #2
10. september 2015 af aThorsager (Slettet)
Det er jeg klar over, af en eller anden ( det jeg synes er mystisk) giver det mig intet i maple... Det er problemet.
VEdhæftet billede: Den giver mig intet resultat
Svar #3
10. september 2015 af mathon
Indlagt i et koordinatsystem med toppunktet på y-aksen,
har parablen ligningen:
gennem 

Svar #4
10. september 2015 af aThorsager (Slettet)
Perfekt, det var der jeg fuckede op. Jeg er simpelthen for træt i dag - tusind tak for at påpege min fejl :)
Skriv et svar til: Find a i et andengradspolynomium - (maple)
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.