Fysik

Saltvands densitet

10. september 2015 af 656 - Niveau: C-niveau

Har en saltopløsning på 1:10 (10g køkkensalt og 100ml vand) ikke en densitet på 1,2165?

Jeg har via en googlesøgning fundet ud af at køkkensalts densitet er 2,165

Er det så rigtigt regnet at saltopløsningens densitet er 1,2165? da vands densitet er 1 og at man kun har brugt en 10'endedel salt(2,165:10=0,2165) så 1+0,2165=1,2165 

Svar #1
10. september 2015 af 656

Er der ingen der kan bekræfte om det er rigtigt?

Brugbart svar (0)

Svar #2
10. september 2015 af hesch (Slettet)

Det er ikke rigtigt:  Jeg har kopieret en forklaring her:

Når stoffer opløses i vand stiger opløsningens densitet (vægt pr volumen) fordi der er masser af plads mellem vandmolekylerne til det opløste stof - hvor meget plads afhænger af det opløste stofs interaktion med vandmolekylerne - det er derfor ikke muligt at opstille en simpel formel for sammenhængen mellem mængde opløst stof og opløsningens volumen - dens vægt derimod er naturligvis eksakt lig med summen af vand + opløst stof.

Øjeblik. Jeg er ved at finde en tabel.

Brugbart svar (0)

Svar #3

Der er en calculator her:

http://www.csgnetwork.com/h2odenscalc.html

Svar #4

Hvad er densiteten så? Jeg kan ikke lige finde ud af det med calculatoren.

Brugbart svar (0)

Svar #5

Du har i #0 slet ikke taget højde for øgning af volumen, når du tilsætter salt.

Densitet måles som [masse/volumen].

Massen må blive 100g vand + 10g salt = 110g saltvand. Men du kan ikke på simpel måde beregne volumenet af saltvandet.

Brugbart svar (0)

Svar #6

#4:  Ved 10 ºC og 100000 mg salt/Liter siger calculatoren

ρ = 1078.739 kg/m3

Svar #7

Forsøget gik ud på at vi lavede en saltopløsning(10g salt til 100ml vand.) Derefter startede vi med at måle 10ml af denne saltopløsning af i et måleglas for derefter at veje massen. Derefter spædede vi til med yderligere 10ml saltopløsning. Dette gjorde vi 10 gange så vi til sidst mundede ud med 100ml. Alle resultaterne skrev vi ned i Excel for efterfølgende at lave en graf. Hældningstallet for grafen er det samme som saltopløsningens densitet. Resultatet blev 1,1115 g/ml. Nu skal jeg have torien for hvad densiteten er. 

Nu kan jeg godt se at det ikke vil blive det da volumen vil stige når sandet kommer i.

Brugbart svar (0)

Svar #8

#7:  Densiteten afhænger ikke alene af saltindhold, men også af temperatur.

Rent vand har størst densitet ved omkring 4 ºC.

Du skal have temperaturen med, når angiver en densitet som fx  1,1115 g/ml.

Hvis du "leger" lidt med calculatoren, kan du måske aflure hvilken formel den anvender ved beregning af densitet som funktion af temperatur og saltindhold.

Skriv et svar til: Saltvands densitet

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.