Biologi

DNA

23. september 2015 af julka10 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej

Jeg sidder med en opgave, som jeg synes er ret svær. Håber nogen kan hjælpe. 
Det er en bioteknologi A opgave fra 2013: 

For at undersøge stabiliteten af pattedyr-DNA i igler har forskerne lavet laboratorieforsøg, se figur 2. De vejede iglerne umiddelbart før og efter fodring med frisk blod fra geder. Derefter udtog de med jævne mellemrum igler, slog dem ihjel ved frysning og ekstraherede DNA. For at undersøge stabiliteten af pattedyr-DNA i igler har forskerne lavet laboratorieforsøgDe vejede iglerne umiddelbart før og efter fodring med frisk blod fra geder. Derefter udtog de med jævne mellemrum igler, slog dem ihjel ved frysning og ekstraherede DNA.

Den anvendte ekstraktionsopløsning indeholdt blandt andet calciumchlorid. Calciumchlorid øger udbyttet af DNA fra cellerne, idet det virker på én af følgende måder:
1) Calciumchlorid er osmotisk aktivt, og det øger derfor udstrømningen af stoffer fra cellen, herunder DNA. 
2) Calciumioner modvirker frastødning mellem de negative ladninger på phosphatgrupper i DNA og i cellemembranens phospholipider. Dermed tilladende at DNA kan trænge ud af cellerne.

Argumentér for, hvilken af de to ovenstående forklaringer, der kan forklare hvorfor calciumchlorid øger udbyttet af DNA fra cellerne.
Har også vedlagt eksamensætttet. 

Er der nogen der kan hjælpe mig? :-) 

Skriv et svar til: DNA

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.