Matematik

Differentialregning - redegørelse

07. oktober 2015 af sukkermus123 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej alle søde hjælpere derude 

Jeg sidder med denne her matematik aflevering. Jeg har fået løst alle de opgaver jeg nu skal aflevere, det eneste jeg bare gerne vil jave svar på, er om min redegørelse er god nok? Eller hvad den mangler?

Jeg sætter stor pris på din hjælp! 

På forhånd tak! 

Brugbart svar (1)

Svar #1
08. oktober 2015 af MHR1993 (Slettet)

Umiddelbart ville jeg sige nej, men lad det ikke afskrække dig - her kommer i hvert fald den grafiske redegørelse for begreberne sekant og tangent, der angår første del af opgaven:

En sekant er en ret linje, der skærer en kurve i to punker, jf. din egen illustration i dokumentet.
En tangent derimod skærer kun i ét punkt, som også fremgår af din egen illustration. Dette betyder, at den har samme hældning som kurven i netop dette punkt.  

Angående den anden del af spørgsmålet står der intet om, at du skal give en grafisk redegørelse.
Du kan altså med fordel kigge lidt nærmere i din matematikbog omkring begreberne differentialkvotienten \frac{\Delta y}{\Delta x}=\frac{f(x_0)+\Delta x-f(x_0)}{\Delta x}\rightarrow f'(x_0) for h\rightarrow 0 og differenskvotienten a_{s}=\frac{\Delta y}{\Delta x}=\frac{f(x_0)+\Delta x)-f(x_0)}{\Delta x} (hvis denne har en grænseværdi for \Delta x\rightarrow 0) og se sammenhængen mellem disse begreber.

Du har ikke skrevet noget forkert - det ville bare være lidt "bedre" så at sige, hvis du uddybede lidt mere og definerede begreberne.

Svar #2
08. oktober 2015 af sukkermus123 (Slettet)

Tusind tak for svaret! Det vil jeg så gøre

Skriv et svar til: Differentialregning - redegørelse

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.