Fysik

Varmefylde

18. oktober 2015 af josephinesky (Slettet) - Niveau: C-niveau

Jeg er i gang med at skrive en rapport om varmefylde for vand og har brug for hjælp til denne opgave. I rapporten skal man lave en graf for (1,50) liter, (1,00) liter og (0,75) liter vand, om hvor meget energien stiger hver gang temperaturen stiger. Når man har lavet grafen og fundet hældningen, skal man beregne hældningen for de tre linjer.
Opgaven lyder:

Da graferne er rette linier gennem (0,0), ved vi, at E og delta T er proportionale. Proportionalitetskonstanten (liniens hældning) kaldes C. Vi har da: E = C*delta T

C kaldes stofmængdens varmekapacitet.

Beregn hældningen for de tre linier:

m = 1,50 kg:                  C = ________________J / oC

m = 1,00 kg:                  C = ________________J / oC

m = 0,75 kg:                  C = ________________J / oC


Brugbart svar (0)

Svar #1
18. oktober 2015 af peter lind

Hvad er problemet ?. Jeg går ud fr at du har lavet graferne og ud fra dem skal du altså finde hældningerne


Svar #2
18. oktober 2015 af josephinesky (Slettet)

der var bare en smule forvirring, da min lære forklarede at man skulle dividere mængden af vand med hældingen.


Brugbart svar (0)

Svar #3
18. oktober 2015 af peter lind

C er som du skriver varmekapaciteten for de pågældende mængder af vand. Den specifikke varmekapacitet, som er karakteristisk for vand er varmekapaciteten divideret med masse eller om du vil varmekapaciteten af 1 kg vand


Skriv et svar til: Varmefylde

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.