Historie

Hjælp til dette spørgsmål

19. oktober 2015 af hrmogensen (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej. Jeg kunne virkelig godt bruge hjælp til vedhæftede spørgsmål, da jeg ingenting ved om konsekvensen.

Nogen der kan hjælpe?

Mvh,
Mogensen

Brugbart svar (0)

Svar #1
19. oktober 2015 af ElMalek (Slettet)

Der er ikke vedhæftet en fil.

Svar #2
19. oktober 2015 af hrmogensen (Slettet)

Det må du undskylde

Svar #3

Det er vedhæftet her

Vedhæftet fil:Capture.JPG

Brugbart svar (0)

Svar #4

Hmm... Jeg tænker lidt på oplysningstiden, samt opgøret med enevælden - som senere bevirkede demokratiets fremkomst.

Oplysningstiden og liberalismen er tæt forbundne. I 1700-tallet krævede liberalisterne, at statens og kirkens magt skulle formindskes. Og der skulle være tolerance over for anderledes tænkende mennesker. Samtidig kæmpede de for indførelsen af demokrati. Liberalismen opstod således som en reaktion mod enevælden. Den vigtigste tænker var skotske Adam Smith, der skrev "Nationernes Velstand", der blev en slags bibel for liberalisterne. Produktionen af varer skulle stige, og der måtte ikke være begrænsninger på handel. Det ville komme alle til gode, mente Smith. I løbet af 1800- og 1900-tallet blev liberalismen splittet op i flere retninger. Nogle ville og vil stadig ikke have, at staten griber ind i økonomi og sociale forhold. Andre finder, at det er i orden, at staten blander sig i mindre omfang. De kaldes socialliberalister. De mener, at der skal være både frie markeder og en stat, der blander sig i økonomien. Staten må gerne give økonomisk tryghed til dem, der ikke kan klare sig selv.

Med ovenstående i tankerne kan de to nøgleord være demokrati samt markedsmekanismen (frihandel)

Se dette link: 
http://www.historiefaget.dk/typo3temp/tx_cliopdfprint/Liberalismeogkonservatisme_751059_uvu4dfr2.pdf

Svar #5

Hmm.. Altså det lyder da meget fornuftigt, men jeg ved ikke, om det er svaret på spørgsmålet. Det er fordi, at vi i øjeblikket har om Den Kolde Krig, og dette spørgsmål står åbenbart under det, så jeg tror, at min historielærer hentyder til noget "nyere", som skal kunne besvare spørgsmålet.

Brugbart svar (0)

Svar #6

Nåår. I den kontekst. Hmm, så tror jeg, at du skal læse lidt om ideologiernes død, og hvad der menes med dette. Men jeg vil stadig mene, at demokratiet samt markedsmekanismen og/eller frihandlen er to direkte konsekvenser af liberalismen. Her er der også tale om både et politisk & økonomisk system.  :) 

Brugbart svar (0)

Svar #7
19. oktober 2015 af alexandersvanholm

Kunne det være en idé at spørge din historielærer?
Taget i betragtning af at I har om Den Kolde Krig i øjeblikket, så vil svaret på dette spørgsmål lægge sig op ad det. Under Den Kolde Krig er der et eller flere politiske og økonomiske systemer, som er en logisk konsekvens af liberalisme. Hvad med Det Frie System?

Skriv et svar til: Hjælp til dette spørgsmål

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.