Biologi

Hormon

28. oktober 2015 af Tila91 (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hej jeg har brug for hjælp til nedenstående opgave:

Nævn de fire vigtigste hormoner (begynder alle med et "A") der influerer på nyrens funktion.
Du skal oplyse, hvor hormonet dannes og hvilke(n) virkning(er) det har på nyrens funktion.

Jeg har skrevet følgende om 2 af dem:

1. Antiduretisk hormon (ADH) dannes i hypothalamus/frigives fra hypofysebaglap og den hæmmer nyrernes udskillelse af urinen.

2. Aldosteron hormon dannes i binyrebarken og den stimulerer genoptagelsen af Na+ i nyrerne og udskillelsen af K+ med urinen.

Jeg ved at den næste hedder Angiotensin og så tror jeg at den sidste hedder atrial natriuretic peptid, men jeg kan ikke helt finde ud af, hvor de bliver dannet og hvad de gør ved nyren?

En der kan hjælpe?


Brugbart svar (1)

Svar #1
29. oktober 2015 af Dulugtergrimt

Angiotensin frigives som stoffet angiotensinogen fra leveren. Omdannes til angiotensin 1 af renin fra nyrerne og til angiotensin 2 af ACE, primært i lungerne. Det gør et hav af ting, se skemaet under 'renal' her https://en.m.wikipedia.org/wiki/Angiotensin#Renal

Atrialt natriuretisk peptid frigives fra hjertets forkamre som respons på for højt tryk (forkamrene registrerer dette grundet stor fyldning). Øger vanduskillelsen ved at øge filtrationsraten samt udvasker NaCl der til sidst fører til væsketab.

Svar #2
30. oktober 2015 af Tila91 (Slettet)

Tak for svar :)


Skriv et svar til: Hormon

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.