Biologi

Biologi"spytamylases nedbrydning af stivelse"

11. november 2015 af NicolineG1 (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej, jeg har en aflevering omkring "spytamylases nedbrydning af stivelse"

Er der nogen der kan hjælpe med følgende spørgsmål, som jeg SLET ikke kan finde ud af: 

1) Hvilket molekyle dannes når spytamylase nedbryder stivelse? 

2) Hvilke monosakkarider er stivelse bygget op af?

3)Hvorfor er der enzymer i spyt?

Håber nogen kan hjælpe mig. 


Brugbart svar (1)

Svar #1
12. november 2015 af DrNielsen

1) stivelse er et polysakkarid. Når polysakkaridet nedbrydes får du monosakkarid. Monosakkarid kan eksempelvis være ganske normale glukose-molekyler

2) Stivelse(kulhydrat) er bygget op af amylose(uforgrenet polysakkrid) og amylopektin(forgrenet polysakkarid)

3) Når du optage kulhydrat, er det mon så lange, forgrenede og store molekyler der skal optages, eller monosakkarider? Hvad er enzymers funktion?

Husk nu, at Google er din ven. En hurtig søgning på 'stivelse' havde givet dig glimrende resultater;
https://da.wikipedia.org/wiki/Stivelse

Skriv hvis der er andet :-)


Svar #2
12. november 2015 af NicolineG1 (Slettet)

Mange tak!

Forstår ikke helt 3. 

Mener du, at vi har enzymet amylase i vores spyt for at nedbryde kulhydraterne  hvor amylase spalter polysakkarider i mindre stykker ved at bryde bindingerne mellem molekylerne. 

Hvad mener du med forgrenede og store molekyler der skal optages?:-)


Brugbart svar (0)

Svar #3
15. november 2015 af DrNielsen

Kroppen optager kun monosakkarider. Derfor skal alle kulhydrater(polysakkarider) nedbrydes til monosakkarider før de kan optages. Kig på følgende billede:
http://www.smartkitchen.com/assets/images/resources/large/1329761849amylopectin.jpg
Dette er et forgrenet molekyle som er for stort til at blive optaget over tarmepithelet. Det du gerne vil have, er monosakkarider(en enkelt 'ring'). Det får du ved at bryde de alfa-1,4-bindinger som er markeret på tegningen. Amylase nedbryder disse bindinger. Amylase er i spyt for at begynde nedbrydningen allerede i mundhulen. Bugspytkirtlen udskiller også amylase. :-)


Skriv et svar til: Biologi"spytamylases nedbrydning af stivelse"

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.