Matematik
trigonometri
Hej, jeg har en opgave jeg ikke kan finde ud af, håber jeg kan få hjælp.
Opgaven lyder sådan;
1 Hvordan man gemmer sig for en arrig rapper
I det klassiske nummer Straight Outta Compton rapper Ice Cube fra gruppen N.W.A. “When I’m in ya neighborhood, you better duck Cuz Ice Cube is crazy as fuck!” Antag i det følgende, at Ice Cube er i dit neighborhood. Han er crazy as fuck, så du ?nder det klogest at følge hans råd og dukke dig (se ?gur)
(Kan se billedet/figuren i fillen)
Opg. 1: Den knotne rapper passerer 10 meter fra dit plankeværk og hans øjenhøjde er 1 meter over plankeværkets top. Du be?nder dig præcist 5 meter fra plankeværket.
a) Hvor langt under plankeværkets højde skal det øverste punkt på dit hoved være, før du netop er skjult for Ice Cube? Bemærk at de to trekanter er ensvinklede.
Du får efterhånden krampe i benene, så du rejser dig en lille smule op, således at du lige netop kan få øjenkontakt med Ice Cube over
1
plankeværket.
b) Hvor langt er der i mellem dine og Ice Cubes øjne?
Håber jeg kan få hjælp så hurtig muligt
Tak på forhånd
Svar #1
11. november 2015 af Lubas (Slettet)
a) Du får at vide, at trekanterne er ensvinklede. Derfor kan du finde forstørrelsesfaktoren, typisk kaldt k. Dette kan lade sig gøre, da du får et sidepar oplyst, nemlig den lange katete i begge trekanter hhv. 10 m og 5 m.
b) Find hypotenusen i den retvinklede trekant med katetelængerne 1 og 10 m. Addér denne med hypotenuselængden i den lille trekant, som du kan finde ved at gange med k).
Svar #3
11. november 2015 af LailaAriana
Jeg glemte den sidste opgave, håber jeg også kan få hjælp til den, det ville være et stort hjælp
Opgave:
Dine skælvende knæ er ved at bukke under, så du har intet andet valg end at rejse dig lidt op, således at din højde nu er 0,8m. Dit plankeværk er 1 meter højt, og Ice Cubes øjne be?nder sig i 2 meters højde. For at forblive skjult for den arrige rapper, nærmer du dig plankeværket, indtil du igen er skjult.
c) Hvor langt fra plankeværket skal du be?nde dig, for at Ice Cube ikke kan se dig?
Skriv et svar til: trigonometri
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.