Matematik

Opgave 4

12. november 2015 af muniba (Slettet) - Niveau: B-niveau

Har virkelig brug for hjælp til den her opgave, den eneste jeg mangler ???
En virksomhed producerer og sælger to forskellige pumper en aøbspumpe DRAIN og en
kælderpumpe AWAY. Dækningsbidraget er 2.000 kr. pr. DRAIN og 1.500 kr. pr. AWAY.
Funktionen f(x; y) = ax + by angiver det samlede dækningsbidrag ved at producere og
sælge x stk. DRAIN og y stk. AWAY.
Produktionen af pumperne forløber i 3 produktionstrin: samling, kalibrering og test. De
tre produktionstrin har begrænsede tidsressourcer, og der bruges forskellig tid på de to
pumper i hvert produktionstrin, hvilket fremgår af nedenstående skema.

DRAIN                                       AWAY                          Maksimal tid
Samling 1 time pr. pumpe         2 timer pr. pumpe               1.000 timer pr uge
Kalibrering 0,4 time pr. pumpe    0,2 time pr. pumpe             190 timer pr. uge
Test 0,25 time pr. pumpe            0,25 time pr. pumpe           150 timer pr. uge

1. Bestem en forskrift for f.
2. Bestem det antal DRAIN og det antal AWAY virksomheden skal producere og sælge
pr. uge for at opnå det størst mulige dækningsbidrag.

Brugbart svar (0)

Svar #1
12. november 2015 af peter lind

er du selv kommet frem til noget ?

Svar #2
12. november 2015 af muniba (Slettet)

Nej desværer er helt blank til matematik, ikke noget jeg kan blærer mig med :( jeg ved ikke hvordan jeg skal gribe den an, de andre ophgaver i sætttet var en del nemmer at forklarer, men den her er jeg lost, hvis du kunne komme med nogle input kunne det være at det kunne sætte mig igang 

Brugbart svar (0)

Svar #3
12. november 2015 af peter lind

Det hjælper måske hvis jeg piller det relevante ud for dig for spørgsmål 1. Det er

f(x; y) = ax + by angiver det samlede dækningsbidrag ved at producere og
sælge x stk. DRAIN og y stk. AWAY.

Du skal finde hvor mange timer der bruges på samling, når der produceres henholdsvis x og y af dem.

Tilsvarende for de andre tidsforbrug.

Svar #4
13. november 2015 af muniba (Slettet)

Nu har jeg fået lavet den, om det er rigtig, kan kun guderne vide hehe, men takker for din forklaring :)

Skriv et svar til: Opgave 4

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.