Biologi

Genetik

28. november 2015 af guzbak - Niveau: Universitet/Videregående
Hej

I min målsætning står der noget om risikoberegninger som jeg ikke kan læse mig frem til. Er der nogle der kan hjælpe med at formulere det for mig?

- Redegøre for betydningen af hhv. Locus heterogenitet og allel heterogenitet ved risikoberegninger
- Beregne risiko for at sygdom nedarves til kommende generationer ved arvelige sygdomme med recessiv eller dominant, autosomal eller x-bundet

Jeg kan kun læse mig frem til hvad begreberne betyder og at man har hhv. 50 pg 25 pct risiko ved autosomal dominant oh autosomal recessiv arvegang.

Brugbart svar (0)

Svar #1
02. december 2015 af over9000

Locus heterogenitet = Forskellige locus (steder i genmassen), samme sygdom
Allel heterogenitet = forskellige allelleler i samme locus, muligvis forskellig sygdom
Hvis vi snakker pensum på medicinsk genetik 1. Sem. Betyder målsætningen bare at du skal kunne bruge det ift stamtræer og sådan

Brugbart svar (0)

Svar #2
02. december 2015 af LubDub

eller sagt på en anden måde

•    Locus heterogenitet: Mutation i forskellige loci giver samme sygdom

•    Allel heterogenitet: Mange forskellige mutationer i samme gen / locus kan forårsage specifik sygdom


Svar #3
02. december 2015 af guzbak

Hej begge.

Tak for svar. Det var ikke så meget definitionen jeg søgte men mere specifikt hvordan de påvirker risikoberegningen.

Er det ikke noget med at man fx skal have ét sygdomsallel ved domiante men begge ved andre tilfælde?
- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Brugbart svar (0)

Svar #4
02. december 2015 af over9000

jo, det er rigtigt. 


Skriv et svar til: Genetik

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.