Biologi

blodtyper

29. november 2015 af Mm98 - Niveau: B-niveau

hvilke sygdomme kan man få ved de forskellige blodtyper?

Jeg skal til eksamen i biologi, og tænkte på om der var nogen, som evt. kunne fortælle mig hvad jeg ellers kunne tale om, udover blodtyper.
og hvordan hænger blod sammen i den naturvidenskabelige metode?
 


Brugbart svar (1)

Svar #1
29. november 2015 af 123434

En bestemt blodtype kan ikke føre til sygdom

Rent udviklingsmæssigt er det dog til en fordel, at vi er forskellige, i og med at vi har forskellige blodtyper. Jo flere genetiske variationer der er i en population, jo større sandsynlighed er der for, at vi som art kan klare os igennem sygdomme, fordi det gør os modstandsdygtige

Du kan kortlægge din blodtype ved hjælp af et eldonkort. Der vi ske en agglutination, dvs. en sammenklumpning hvis et antigen møder sit tilsvarende antistof. Det bruger man blodtyper. Hvis der sker en attiglunation, dvs. sammenklumpning ved anti-A og anti-B, har man antigenerne A og B, dermed genotypen IAIB som er blodtype AB. Eldonkort er en naturvidenskabelig metode til at finde ud, hvilken blodtype man har. 


Brugbart svar (2)

Svar #2
02. december 2015 af over9000

Kender ingen sygdomme relateret til blodtyper, men seglcelleanæmi er en super spændende sygdom som påvirker blodet. :-)


Skriv et svar til: blodtyper

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.