Eksamensforberedelse

Terminsprøven - vigtighed og betydning?! HVAD ER RIGTIGT?! :)

30. november 2015 af SK13 (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hej! Jeg har et spørgsmål, som fylder ret meget i min hverdag - specielt i disse dage, hvor jeg er til terminsprøver i forskellige fag. :)

Der er stor forvirring omkring terminsprøven, i min omgangskreds. Jeg går på privatskole - i 9. klasse - og er som sagt i denne uge i gang med at gennemgå terminsprøver i div. fag.

Forvirringen går ud på, hvor vigtige de forskellige prøver i virkeligheden er - mange omkring mig siger, at de faktisk er ligegyldige, og de ikke betyder noget for års-vurderinger eller den videre uddannelse - det er kun års-standpunkterne og eksamens-resultaterne der gør det. I princippet kan jeg ifølge disse folk tage det helt roligt, så længe jeg ikke får 00 i karakter.

Nogle har også sagt, at terminsprøven i virkeligheden betyder noget - i den forstand, at jeg kan vælge imellem min karakter til disse prøver, og den karakter jeg får som stanpunkt for halv-året. Hvis mit resultat er bedre til terminsprøven kan jeg vælge, at det er dén karakter, der skal stå på mit eksamens/afgangs-bevis. Derfor skulle det betale sig rigtig meget, hvis man virkelig kører på, til disse prøver.

Til sidst er der også folk, der har sagt, at prøverne er virkelig, virkelig vigtige - og at det er noget, som de videre uddannelses-instanser lægger vægt på, når de vurderer ens ansøgning til at blive optaget på skolen. Det skulle også betyde rigtig meget for vurderingen om uddanelses-parathed.

HVAD ER RIGTIGT - det er egentlig mit spørgmål - for mange forskellige påstande flyver rundt omkring mig, og det er svært at blive klog på, hvad der er sandt. Jeg har for eksempel slemme nerver, når det gælder matematik - hvis det i virkeligheden ikke er et super vigtigt resultat, kan jeg i dén grad sove roligere, natten før! Hvis der er nogen derude, som kan opklare spørgsmålet for mig, vil jeg blive meget glad. :)

Mvh. SK13 :) 


Skriv et svar til: Terminsprøven - vigtighed og betydning?! HVAD ER RIGTIGT?! :)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.