Studieretningsprojekt/-opgave (SRP/SRO)

Michaelis-Menten modellen

05. december 2015 af heeeeeeeeey (Slettet)

Hej 

Jeg skal skrive SRP i enzymkinetik, hvor min opgaveformulering lyder som følgende:

Beskriv enzymers kemiske opbygning og funktion.

I laboratoriet skal du undersøge katalases omdannelse af hydrogenperoxid ved forskellige substratkoncentrationer. Redegør for det eksperimentelle arbejde samt databehandlingen af forsøgsresultaterne. Diskuter resultater og vurder usikkerheder/fejlkilder.

Gør rede for Michaelis-Menten modellen og opstil differentialligninger for koncentration af hver reaktionsdeltager i en enzymkatalyseret reaktion. Udled på baggrund heraf formlen for reaktionshastighed

Simulér ved hjælp af et passende værktøjsprogram numeriske løsninger af ligningen og vurdér gyldigheden af steady state. Gør rede for funktionsforløbet samt betydningen af vmax, KM og for enzymets katalytiske effekt.

Til øvelsen lyder min databehandling som følgende:

Afbild gasvolumen som funktion af tiden for hver koncentration af hydrogenperoxid og find hældningen på kurven i begyndelsen, hvor voluminet vokser lineært med tiden.

• Beregn KM og Vmax med et computerprogram. Brug enten et ikke-lineært fit til Michaelis-Menten udtrykket eller et Lineweaver-Burk plot.

• Hvorfor aftager hastigheden i løbet af hver måling?

• Hvilke målepunkter er bestemt med størst præcision?

• Stemmer resultaterne med teorien?

• Inddrag fejlkilder i diskussionen af resultaterne.

Hvor jeg har brugt gær som katalysator. 

Min ser ud som på det vedhæftede dokument. Mit spørgsmål er så, hvordan jeg skal finde kM og vmax, da det helst skal være via Michaelis-Menten ligningen, da det er det jeg skal bruge i matematik delen

Jeg håber der er nogen der kan give mig et svar, på forhånd tak

Ps. på grafen er tiden i sekunder og massen er i g

Brugbart svar (0)

Svar #1
05. december 2015 af AnnaLinde (Slettet)

Man bruger Lineweaver-Burk plot for få eksate værdier af Km og Vmax. Michaelis-Menten kan ikke finde præcise værdier. Jeg antager, at du kan finde ud af, at lave den. Når du har lavet en Lineweaver-Burk plot, som er linær,  skal du bruge både dens a og b-værdi til at finde Km og Vmax. 

Fx. er Vmax=b-værdien-1. Når du har fundet denne kan du finde Km ved at aflæse hældningskofficienten i den lineær graf, du får. Du ved, at hældningskofficienten er a=Km/Vmax. Eftersom du kender a (hældningskofficienten) og Vmax, kan du isolere Km. Håber det hjalp eller skriv :)

Svar #2

Jeg er ikke med på hvordan jeg skal lave Lineweaver-Burk plot, vil du forklare mig det?

Brugbart svar (0)

Svar #3
05. december 2015 af AnnaLinde (Slettet)

Du laver et koordinatsæt. Af x-aksen har du 1/[S],  og af y-aksen har du 1/reaktionshastigheden. 

Svar #4

Altså lige de to enheder forstår jeg ikke hvordan man finder... Det kunne være rigtig fedt hvis du vil forklare mig det..

Skriv et svar til: Michaelis-Menten modellen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.