Biologi

Immunforsvaret

07. december 2015 af Tyuiop - Niveau: A-niveau

Hvad sker der når en mikroorganisme trænger ind i kroppens væv? Er det først lymfocytterne og MHC-molekylerne der undersøger mikroorganismen eller kommer makrofagerne med det samme og æder dem?


Brugbart svar (0)

Svar #1
07. december 2015 af Mikail2730

Jeg tænker det første alternativ, men ja er selv lidt i tvivl længe siden jeg har læst om det. Er der frist på? Ellers kan jeg lige undersøge det i en af mine bøger, men det bliver ikke idag. ??

Brugbart svar (0)

Svar #2
07. december 2015 af JulieW99

Hvis du gider læse et stykke ned, så er denne artikel nok til hjælp.

https://www.sundhed.dk/borger/sygdomme-a-aa/infektioner/om-infektioner/immunsystemet/

- - -

Vh Julie


Brugbart svar (1)

Svar #3
07. december 2015 af DrNielsen

Det første der sker er aktiveringen af komplement-systemet som er et 'uspecifikt' respons mod patogener. Her vil makrofager, NK celler og granulocytter angibe antigenet som svat på mønstergenkendelse, antistof binding eller udtryk af stessproteiner( ex. MIC-A, MIC-B), samt svar på nedreguleret MHC.

På samme tid vil det adaptive immunsystem starte, men dette system er afhængigt af, at skulle danne et specifikt svar. Dette svar får du gennem T og B-celler som har forskellige funktioner. Jeg vil ikke gå i dybden med dem her, men hvis du er interesseret kan jeg godt formulere det til dig. Pointen er, at B-celler aktiveres gennem 3 signaler af en Th-celle, og cytokin-profilen fra denne Th celle danner grundlag for specifik antistofproduktion. Efter signal 2 differentieres B-cellen til en plasma celle. Signal 3 er cytokin-profilen fra Th-cellen, som fortæller hvordan antistoffet skal se ud. Antistoffet som plasmacellen producerer er identisk med B-celle receptoren(BCR) på den oprindelige B-celle :-)

Skirv hvis der er andet :-)
/J


Svar #4
08. december 2015 af Tyuiop

#1: Der er frist om en uge, jeg skriver min SRP-opgave og skal bl.a. redegøre for menneskets immunforsvar :-)

#2: Tak, jeg kigger på det ;-)

#3: Mange tak for forklaringen :-) Hvis du har tid må du meget gerne formulere det med T og B-cellerne! Vil det så sige at komplementsystemtet kun reagerer mod patogener? Hvad sker der så med andre fremmede mikroorganismer, som ikke nødvendigvis er patogene? og hvorfor er MHC-molekylernes genkendelse vigtig hvis komplementsystemet allerede har "advaret" kroppens andre celler?


Skriv et svar til: Immunforsvaret

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.