Studievalg og videregående studie

Medicin - noter på pc eller i hånden?

10. december 2015 af ejejejej (Slettet)

Hej medicinstuderende (o. lign.) på SP!

Jeg ville høre, hvorledes I foretrækker at tage noter (til fx forelæsninger eller derhjemme) på medicin-studiet?

Især tænker jeg på 1. semester med kurser som basal humanbiologi, cellens kemiske komponenter og tidlig patientkontakt + førstehjælp. Hvorledes ville det her være mest hensigtsmæssigt at tage noter? 
Jeg har nemlig også læst et sted, at der generelt på de naturvidenskabelige studier bruges mange formler og ligninger/reaktioner, hvorfor det er mest hensigstmæssigt at tage noter i hånden, så man ikke skal fumle med det på pc'en. Men er der nogle af de ovenstående kurser, hvor det er bedst at tage dem på pc'en (efter jeres erfaringer)? Hvad gjorde I på 1. semester?

På forhånd tak!


Brugbart svar (0)

Svar #1
10. december 2015 af JulieW99

Nu er jeg ikke medicinstuderende - men formler kan du nedskrive utroligt hurtigt på f.eks. WordMat, hvis du kender genvejene. Det går, selvfølgelig, altid hurtigere i hånden, men så tager ting også dét længere tid at finde, og det er knapt så nemt at rette i. Kan du vænne dig til at skrive meget hurtigt på computer vil jeg anbefale det.

Her i 1.g tager jeg noterne på i hånden og på computeren - afhængigt af hvor hurtigt min lærer snakker, og antal af formler mm., samt hvad der giver mest mening for mig.

- - -

Vh Julie


Svar #2
10. december 2015 af ejejejej (Slettet)

#1 Okay, tak:) Bruger du selv WordMat, når du skal skrive formler el. lign.? Jeg har selv brugt WordMat nogle gange, men må indrømme, at det tager lidt tid...:( Kender du måske til nogle andre værktøjsprogrammer, hvor man kan skrive formler og lign. i?


Brugbart svar (0)

Svar #3
10. december 2015 af JulieW99

Ja, jeg bruger WordMat. Det gør hele min klasse faktisk. Langt de fleste kan sagtens nå at skrive formler, inklusive beviser op(og hvad der følger med dem, såsom tegn som delta etc.), imens min lærer snakker. Det går relativt hurtigt. Pt. skal vi nå rigtigt meget på ét modul, og når hun vil gennemgå samtlige beviser, jamen så er det bare med at være med. :)

Jeg kender desværre ingen programmer. Men jeg fortryder lidt at jeg ikke selv skriver matematiknoter på computeren, Lige pt. er dem jeg har skrevet faktisk et kaos.

- - -

Vh Julie


Brugbart svar (0)

Svar #4
12. januar 2016 af PSXL

Jeg skriver selv i hånden eller som note i de PDF'er, de ligger ud - hvis de gør det før forelæsningen. 
Jeg vil ikke anbefale at skrive formler osv. på computeren, da forelæseren bare går videre og ikke venter på nogen. Det tager for meget af din opmærksomhed at finde de rigtige symboler. Generelt tager jeg ikke noter til forelæsninger, mere til holdtimer, hvor det er mere nede på jorden.

Ellers kan du altid købe en håndscanner eller andet, hvis du vil have dine noter på computeren. 


Svar #5
13. januar 2016 af ejejejej (Slettet)

Okay, tak for svarene:) Ang. #4 ville jeg høre, om det der gennemgås til holdtimerne og forelæsningerne, er det samme, siden man kan undgå at skrive noter? Eller står det måske i bøgerne?


Brugbart svar (0)

Svar #6
13. januar 2016 af peter lind

Jeg er meget enig med #4. Brug lærebøgerne i stedet for at tage noter.


Brugbart svar (0)

Svar #7
14. januar 2016 af PSXL

#5 Stoffet er det samme. Der er små detaljer, de også går ind over, ellers er det mere uddybning af stoffet. 
Jeg har lige nu om bevægeapparatet, dvs. anatomi, og forelæsningerne er meget overfladiske, men holdtimerne går derimod mere i dybden. De foregår inde i dissektionssalen eller de omkringliggende lokaler, hvor vi så til sidst kigger på de gennemgåede præparater. Her skriver jeg meget sjældent noter, da jeg selv har læst alt det, vi gennemgår. Ellers så kan det være huskeregler, som de fortæller os. 


Svar #8
14. januar 2016 af ejejejej (Slettet)

Okay, tak for det!


Svar #9
15. januar 2016 af ejejejej (Slettet)

#7 Men skriver du så det meste af dine noter i hånden? Hvordan finder du dem så frem igen senere..? Er det ikke lidt besværligt og tidskrævende? 

At have noter både på pc og i hånden er måske lidt forvirrende og rodet.. Så ville du anbefale, at jeg konsekvent gjorde det ene eller det andet?


Brugbart svar (0)

Svar #10
15. januar 2016 af PSXL

#9 Jeg skriver næsten udelukkende alle mine noter i hånden - jeg har efterhånden en del sider nu. Det tager længere tid, end det gør at skrive noter på computeren, men jeg lærer også stoffet meget bedre, når jeg bygger mine noter op og skriver dem i hånden - meget bedre end når jeg skrev på computeren. 

Jeg har dem i en kronologisk rækkefølge i mapper. Lige nu har jeg to mapper. Én til modul 1 og så en anden til modul 2, som jeg er ved at afslutte nu. Jeg har købt nogle "indholdsfortegnelser" med adskillende sider med numre på, så jeg kan bladre hen til armens muskler, så benets muskler osv. osv. Det er ikke særlig svært at finde rundt i. 

Jeg starter hver første side med at skrive emne og kilde, dvs. lærebogen og hvilke sider det er fra. Eller artiklens fulde navn. Så skriver jeg selvfølgelig også numre på siderne til den pågældende forelæsning, f.eks. 1/12. 

Jeg synes det er fint at skrive små noter i de power points, som forelæseren lægger ud, i notefeltet, så man præcist ved, hvad de noter hører til. Men det er meget sjældent, jeg gør det.


Svar #11
16. januar 2016 af ejejejej (Slettet)

Okay, det lyder godt:) Så forelæseren ligger som regel sine powerpoints og pdf'er op før selve forelæsningen? Og er det konsekvent, at alle forelæsere gør?

Hvad er moduler? Jeg har stødt på det før i uni-sammenhæng - men jeg kan forstå, det ikke er det samme som i gymnasiet? 1 modul=1,5 time?

Men jeg tænker, om det ikke er lettere at skrive de mere 'bløde' fag på computer, fx psykologi og TPK? Eller skrev du også dem i hånden?:)


Brugbart svar (0)

Svar #12
16. januar 2016 af PSXL

#11 Som regel gør de. Vores fysiologiforelæser på første modul lagde dem først ud et par dage senere (eller uger....), men det var også fordi, at hun ville spørge om spørgsmål i plenum, hvor svaret kom på det efterfølgende slide, hvorfor det giver mening først at lægge dem ud bagefter. 

På SDU er uddannelsen opbygget i moduler. 2 moduler på et semester, dvs. 4 på et år. Et modul varer ca. 2-3 måneder.

En forelæsning og holdtimer er derimod bygget op á 2 timer af gangen. Hvis man møder kl. 8, så starter undervisningen først kl. 8.15 (det "akademiske kvarter"). Efter ca. 45 min. får man en pause på 15 min for derefter at begynde timen igen. 

Jeg er "kun" på modul 2 lige nu og har snart afsluttet det. Men jeg vil stadig skrive noter til de andre moduler i hånden, når jeg forbereder det hjemmefra. Er du blevet optaget endnu eller søger du ind i år? Der er nemlig stor forskel på studiet ift. universiteterne. Hvor vi her på SDU har eksaminer hver 2-3. måned, hvor f.eks. KU og Aarhus har hvert halve år. Aalborg er jeg ikke helt så sikker på, må jeg sige, men jeg vil tro hvert halve år også.


Svar #13
16. januar 2016 af ejejejej (Slettet)

Jeg er blevet optaget på KU - og jeg har i denne sammenhæng ikke hørt om moduler.. Jeg tror ikke det medtages på KU, men jeg er ikke sikker...

Skriver du også i hånden til forelæsningerne og holdtimerne?


Brugbart svar (0)

Svar #14
17. januar 2016 af PSXL

Jeg tror ikke, de har modulordning på KU. Det er specielt for SDU. 

Jeg skriver nærmest ikke noter til forelæsninger, men hører kun efter. I holdtimer skriver jeg nogle gange noter. Det kommer an på, hvilke slags holdtimer. Hvis det er i anatomi, så skriver jeg dem i hånden. Men hvis det er fysiologi, så skriver jeg dem på computeren, da vi allerede har skulle svare på spørgsmål hjemmefra, hvor vi derefter gennemgår dem i timen. 


Skriv et svar til: Medicin - noter på pc eller i hånden?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.