Studieretningsprojekt/-opgave (SRP/SRO)

Social arv og mønsterbrydere - teorier?

11. december 2015 af JohanneMS (Slettet)

Hej, 

Jeg sidder med en opgave, hvor jeg skal redegøre for social arv og mønsterbrydere og anvende teorier.

Hvilken teoretiker tænker i er relevant at benytte udover Pierre Bourdieu? 

Jeg har kigget lidt på Lars Dencik - men er ikke helt sikker om hans teori er fyldestgørende nok.

Håber i kan hjælpe! 


Brugbart svar (0)

Svar #1
11. december 2015 af Daniel321 (Slettet)

Hvad med at inddrage Giddens teori? Han mener i modsætning til Bourdieu at social arv er reduceret i det senmoderne samfund pga. den stigende individualisering. Individet er ikke længere bundet af familiens normer og værdier osv... andre begreber fra Giddens teori: refleksive jeg, udlejringsmekanismer, adskillelse af tid og rum, ekspertsystemer - det kan du måske overveje at anvende ift. din problemstilling. Du vil også have nemmere ved at skrive en diskussion, da de har modstridende holdninger til social arv.


Brugbart svar (0)

Svar #2
11. december 2015 af laurabloch (Slettet)

Hvad med Ziehe? :-) Tjek min SRP. Skrev om identitetsdannelse i det senmoderne samfund. Jeg brugte også Giddens. 


Svar #3
11. december 2015 af JohanneMS (Slettet)

Tusind tusind tak for dit hurtige svar! Det kan jeg helt sikkert bruge til noget. 


Svar #4
11. december 2015 af JohanneMS (Slettet)

Tak tak tak Laura! 


Skriv et svar til: Social arv og mønsterbrydere - teorier?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.