Fysik
Hældningskoefficient
Hej alle sammen :)
Tænkte på om der var nogle, der kunne hjælpe mig med et lille problem. Vi har en (I2, Eresistor)-graf, hvor enheden af strømstyrkens kvadrat I2 er ukendt, mens endheden af Eresistor er Joule. Hvad er enheden for hældningskoefficienten for denne graf? Hvis det hjælper, er formlen for hældningskoefficienten givet ved: β = R * I2 , hvor β er hældningskoefficienten, R er modstanden i Ω og I2 kender jeg ikke enheden på...
Jeg takker på forhånd :)
Svar #1
12. december 2015 af hesch (Slettet)
Enheden på I2 er [ A2 ], fordi enheden på I er [ A ]. Gør det ikke sværere end det er.
Jeg går ud fra at hældningen er ΔEresistor / Δ(I2). Så en gyldig enhed for hældningen kunne være [ J/A2].
Nu er der så at ud fra formlen:
β = R * I2
ses at β har enheden [W]. Jeg tror der er noget du roder sammen her, men jeg ved ikke hvad. Et hint kunne være, at [ J ] = [ W * s ]. Har du glemt at dividere med opvarmningstiden, for at beregne effekten ud fra energien?
Svar #2
12. december 2015 af hesch (Slettet)
#1: PS:
β = R * I2 = R * ( I * I ) = ( R * I ) * I = U * I [ V * A ]
[ V * A ] = [ W ] ( ved DC-strøm/spænding )
Svar #3
13. december 2015 af anooooo (Slettet)
Ved det ikke helt.. Tror ikke man skulle dividere med opvarmningstiden for vi skulle ikke beregne effekten :) Og tusind tak for hjælpen :)
Skriv et svar til: Hældningskoefficient
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.