Biologi
Diabetes - glukosetransportører
Hej SP.
Jeg sidder her og skriver notater til diabetes type 1, og jeg er endt i en blindgyde. Jeg er nået til at diabtes 1 patienter har insulin mangel, og skal nu have hvad det medfører. Pt. har jeg skrevet at insulin altså ikke kan hjælpe med at optage glukose(hvilket jo er rigtigt nok). Så jeg sidder altså og undrer mig.
Udover at der er mangel på insulin, medfører det så også mangel på glukosetransportører? Og hvis ja - så hvilke? Glukosetransportører er jo nødvendige for at glukose skal optages.
Eller er der det antal glukosetransportører der normalt er, men hvor der simpelthen bare ikke aktiveres nok, på grund af manglen på insulin?
På forhånd tusind tak for hjælp.
Svar #1
12. december 2015 af DrNielsen
Insulin opregulerer blandt (mange!) andre ting GLUT transportere i cellemembranen.
Svar #2
12. december 2015 af LubDub (Slettet)
Insulin sørger for, at GLUT4-transporterer fusionerer med cellemembranen. Normalt findes disse i præformede vesikler i cellen og venter på et insulinstimulus. Ved insulinstimulus fusionerer disse med cellemembranen, og glucose-optag igangsættes. Insulinstimulus kommer ved at insulin binder til en speciel form for tyrosin-kinase-receptor (en dimer) på cellemembranen og igangsætter en lang intracellulær kaskade.
Disse findes primært i skelet- og fedtvæv (og i hjertevæv). Disse optager glucose via faciliteret diffusion ned af deres koncentrationsgradient.
Skriv et svar til: Diabetes - glukosetransportører
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.