Biologi

Smitteoverførelse

16. december 2015 af TheaKDJ (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej,

Hvordan er det lige det der med smitteoverførelse foregår? Jeg søger specifikt for indirekte kontaktsmitte.

Forkølelse smittes oftest sådan, altså ved at der sættes "smitte" af på dørhåndtag, bestik, bøger, borde m.m., men hvad er det der "smitte", når vi snakker om virusser? Er det bare viruspartiklerne fra den pågældende virus? Virus trænger jo ind i cellerne, hvordan er det så muligt at nyse/hoste viruspartiklerne ud i luften, hvor smitten så kan ramme andre?


Svar #1
16. december 2015 af TheaKDJ (Slettet)

Hvordan kommer f.eks. forkølelses virussen ned i hånden, og så videre på et dørhåndtag? Folk hoster/nyser vel ikke ned i deres hænder?


Brugbart svar (0)

Svar #2
16. december 2015 af over9000

jo, det gør de. :-) det er derfor det er et rigtigt godt råd mod sygdom generelt at vaske sine hænder. Så  mindsker man risikoen for at give noget videre, eller selv blive smittet. :-) 


Svar #3
16. december 2015 af TheaKDJ (Slettet)

Tak, for svaret. Det er da godt nok lidt uhensigtsmæssigt og små ulækkert.

Ved du mere omkring smitteoverførelsen? Nu tænker jeg specifikt på det med at virussen befinder sig inde i kroppens celler, hvordan det så er muligt at f.eks. nyse viruspartiklerne ud på hænderne - som folk jo nu gør.


Brugbart svar (0)

Svar #4
16. december 2015 af over9000

Aner det ikke :-) beklager. Men ja - det er typisk sådan man bliver syg.

Svar #5
17. december 2015 af TheaKDJ (Slettet)

Det er helt i orden - jeg ved det jo heller ikke ;-)


Brugbart svar (0)

Svar #6
17. december 2015 af DrNielsen

Du nyser viruspartikler ud, fordi virussen skal sprede sig. Nogen virus kan gøre det intracellulært, men f.eks. influenzavirus knopskydes ud af den celle den har inficeret og spreder sig til nye celler. På det tidspunkt sidder virus partiklen bare i slimhinden, og skydes ud når du trækker vejret, nyser osv :)


Skriv et svar til: Smitteoverførelse

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.