Fysik
Skrå kast
Hej :-)
Når man snakker om det skrå kast, hvorfor er det så vigtigt at indføre vektorfunktioner? Er der nogen der kan komme med en kort/lang forklaring?
Svar #2
18. december 2015 af Kalkunluna (Slettet)
Jeg skal anvende dem til at gøre rede for det skrå kast
Svar #3
18. december 2015 af mathon
Ugangspunktet er begyndelseshastigheden
og elevationsvinklen
. ( uden luftmodstand ).
Svar #4
Hvis du forestiller dig et projektil, der sendes af sted med begyndelseshastigheden
i vinklen
med den vandrette x-akse
har du, da den vandrette bevægelse er uaccelereret og den lodrette bevægelse er underkastet tyngdeaccelerationen 

Svar #6
18. december 2015 af Kalkunluna (Slettet)
Tusinde tak for det, men det er ikke det jeg søger. Jeg søger en mere tekstlig forklaring af det, da jeg selv har skrevet det du skriver i min opgave, men jeg har rigtig svært ved at forklare hvad der sker med ord, og det er det jeg gerne vil have hjælp til. En tekstlig forklaring :)
Svar #7
Bevægelsen kan opdeles i to hinanden uafhængige bevægelser. En uaccelereret vandret og en tyngdeaccelereret lodret bevægelse.
Bevægelsen op og bevægelsen ned - til samme højde - tager samme tid, hvorfor bevælgelsesgrafen er symmetrisk om linjen gennem grafens maksimumspunkt vinkelret på x-aksen.
Grafen er er parabel.
Skriv et svar til: Skrå kast
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.