Matematik

Statistik - middelværdi

22. december 2015 af MMLL13 - Niveau: C-niveau

Jeg har lidt svært ved at forstå, hvordan man finder middelværdien(middeltal) i grupperet talmateriale.

Jeg ved at i ikke-grupperet talmateriale finder man middelværdi ved at sige sum af data/antal data.

Jeg sidder her med grupperet materiale, hvor jeg har

aldersintervaller     hyppighed     frekvens     kumuleret frekvens.

Det skal siges, at i min opgave er der tale om aldersintervaller som 0-5 år, 5-10 år osv, så jeg skal bruge aldrene midt i tallet fx. 2,5 for intervallet 0-5 år og 7,5 for intervallet 5-10 år.

Der står så i min bog, at man finder midddelværdien ved at vælge alderen midt i intervallet (fx 2,5) og så ganger man det med frekvensen, som er ændret til decimalbrøker.

Hvorfor er det at jeg i ikke-grupperet talmateriale kan finde middelværdien ved at sige sum af data/antal data, men i grupperet talmateriale skal jeg bruge frekvensen i min udregning? Kan jeg ikke sige sum af data/antal data som i ikke-grupperet materiale?

I en video jeg har set på restudy, finder han middelværdien for grupperet materiaole ved at sige

sum for alle intervaller af (midt af interval gange hyppighed i interval) / antal data.

Håber virkelig i kan hjælpe!

Brugbart svar (1)

Svar #1
22. december 2015 af peter lind

Frekvensen i en celle er antal data i cellen divideret med samtlige data så de to metoder er faktisk identiske

Skriv et svar til: Statistik - middelværdi

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.