Studievejledning

Hvilken linje på STX?

02. januar 2016 af SPRB (Slettet)

Hej alle sammen! Jeg har før lavet et forum om jeg burde starte på en STX, på trods af mine knap så høje karaktere i folkeskolen. Efter jeg har tænkt meget, er jeg kommet frem til at jeg rigtig gerne vil på en STX, men har bare ét ret stort problem: Hvilken linje?

Jeg kan slet ikke finde en linje, hvor jeg tænker: "Det er helt sikkert den!" Jeg elsker samfundsfag (selvom jeg ikke er vildt god til det, haha.) Og engelsk, ønsker også gerne at have spansk. Jeg overvejer derfor at vælge 'Mediefag - Samfundsfag' men har hørt at samfundsfag på A-niveau er rigtig svært, hvilket skræmmer mig en smule. Hvordan har i oplevet det, og eventuelt nogle gode råd? Jeg har aldrig haft mediefag før, så jer der har eller har haft faget, hvordan er det? Er det svært, spændende, osv?

Håber i kan hjælpe, hilsen en forvirret tiende klasse elev. :-)


Brugbart svar (0)

Svar #1
02. januar 2016 af JulieW99

Fagene på STX er ikke sværre end du gør dem til. Går du ind til det med indstilling der siger, at du kan det her shit, så kan du også! Mange historier er bare skræmmehistorier. Er du med fra starten render du ikke ind i problemer - overhovedet.

Jeg har aldrig fulgt med i samfundsfag i folkeskolen, og har i 1.g får jeg alligevel 7. Det er godt nok "kun" C-niveau, men ja.

I grundforløbet starter du helt fra scratch og med helt basic ting, og det gør man for at sikre at alle er med. Til jul, eller før, kan du skifte linje hvis det er helt skidt det valg du har taget. Det er virkelig ikke nogen big deal overhovedet. Tag på STX med en positiv indstilling, så skal der nok komme noget godt ud af det, såfremt du bare følger med.

- - -

Vh Julie


Brugbart svar (0)

Svar #2
02. januar 2016 af Jegvedingenting

Jeg ku heller ikke finde en linje hvor jeg tænkte "det er helt sikkert den", og det er også normalt, for de fag du bedst kan lide er blandet med mange andre fag. Det er først på universitetet man kan arbejde med det fag man har gået i så mange år og ventet på.

Men tag udgangspunkt i det du kan lide. Hvis du kan lide samfundsfag, engelsk og spansk, så vælg en linje hvor de indgår, hvis muligt. Og samfundsfag på a-niveau er heller ikke sværere end at du ikke kan følge med i det. Som #1 rigtigt siger, er der mange skrækhistorier, men du er selv herre over om du skal bøje dig inden du overhovedet har valgt noget eller vælge at tage det som en rigtig mand, selvom du er en pige :D

- Hvad skulle man ellers gøre?


Brugbart svar (0)

Svar #3
02. januar 2016 af JulieW99

Bare for guds skyld vælg noget, der interesserer dig. Ellers bliver det først rigtigt træls. Jeg skiftede linje efter en uge, forid jeg havde valgt efter hvad jeg skulle bruge for at komme ind på uni, fremfor hvad jeg havde lyst til at bruge tre år på. Jeg blev tilmed frarådet mig den linje jeg har taget nu, men hey, jeg fortryder det ikke. Det var det rigtige valg at skifte til den linje.

- - -

Vh Julie


Svar #4
02. januar 2016 af SPRB (Slettet)

Mange gange tak, for alle svar! Jeg er enig i det med skrækhistorier, og jeg går også ind med den indstilling at jeg bare så gerne vil det her, og nok skal klare det.

Men ja, jeg bliver lidt bekymret når jeg fik 4 i folkeskolen, og overvejer et af de fag på A niveau :)


Brugbart svar (0)

Svar #5
02. januar 2016 af JulieW99

Pyt, det kan ændre sig drastisk på de tre år. Jeg fik 4 i idræt, og har trods det, taget en linje med idræt på B. Jeg får 02 nu, men det stopper mig ikke. Det kan blive bedre.

- - -

Vh Julie


Svar #6
02. januar 2016 af SPRB (Slettet)

#5

Pyt, det kan ændre sig drastisk på de tre år. Jeg fik 4 i idræt, og har trods det, taget en linje med idræt på B. Jeg får 02 nu, men det stopper mig ikke. Det kan blive bedre.


Godt du ser sådan på det! Man kan godt, hvis man vil :)


Skriv et svar til: Hvilken linje på STX?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.