Studievejledning
Bestået / ikke bestået bedømmelsesform på odontologi
Hej Allesammen.
Jeg vil lige spørge om der var nogen der kan forklare mig princippet i bestå / ikke - bestå. Hvordan er det man skal forstå denne bedømmelsesform.
Hvis der fx er 3 opgaver
1) biologi opgave med 50 multiple choice spørgsmål
2) Biologi og kemi ( essayopgave - hvor der er 8 biologi spørgsmål og 10 kemi spørgsmål - de begge skal besvares med tekst)
3) kemi opgave med 20 MC-spørgsmål.
Det er på den måde odontologis 1. semesters eksamen er opbygget. Jeg er bare i tvivl om hvordan man skal forstå bedømmelsesformen bestået / ikke bestået, altså hvordan skal procentdelen være.
Svar #1
20. januar 2016 af Eksperimentalfysikeren
Antallet af korrekte svar, der skal til for at opnå "bestået", fastlægges af opgavestilleren. Ved nogle prøver er 50% nok, men ofte skal der mere til. Det afhænger bl.a.af, hvor mange valgmuligheder, der er veddet enkelte spørgsmål. Hvis de alle er ja/nej spørgsmål, rammer man ca 50% ved tilfældige svar, så her skal flere rigtige svar til for at kunne bestå.
Hvis faget har sikkerhedsmæsig relevans, vil grænseniveauet ofte ligge højt. Jeg kender ikke nok til odontologi og de nævnte fag til at kunne sige noget endeligt her. Derimod kan det nævnes, at ved den teoretiske køreprøve ligger dumpegrænsen så vidt jeg husker på 3 forkerte svar ud af mere end tyve spørgsmål, der alle har mere end to svarmuligheder.
Skriv et svar til: Bestået / ikke bestået bedømmelsesform på odontologi
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.