Fysik

Hjælp til mundtlig aflevering, tak!!

23. januar 2016 af Koplop (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej. Jeg har fysik B på flex og skal lave en mundtlig aflevering for ikke at blive smidt ud, men jeg forstår virkelig ikke opgaven. Jeg skal bruge dette link: http://www.physicsclassroom.com/Physics-Interactives/Waves-and-Sound/Standing-Wave-Patterns/Standing-Wave-Patterns-Interactive og forklare hvad der sker. Man kan forstørre animationen øverst til venstre. Håber virkelig der er nogen der kan sige mig hvad der foregår, for jeg forstår det bare ikke?

1. Start med at vælge pre-set waves i højre side.  Redegør for hvad det er animationen viser og forklar herunder betydningen af hhv. den blå, den orange og den grønne bølge. Vælg herefter next harmonic og forklar den ændring af bølgen, som du observerer.

2. Vælg så custom waves og forklar hvordan man kan beregne bølgelængden for den viste bølge og bestem herefter den tilhørende snorlængde.

3. Beregn de værdier man skal stille frekvensen på, for at animationen viser hhv. først og anden overtone og brug herefter animationen til at undersøge om de angivne frekvensværdier passer.

4. Prøv at variere bølgefarten (Wave speed). Hvad er sammenhængen mellem bølgehastighed og bølgelængde? Forklar hvad bølgefarten skal stilles på, hvis første overtone skal ses ved en frekvensværdi på 0,2Hz.

5. Sæt amplituden af den blå bølge til 0,5 cm og amplituden af den orange bølge til  2 cm og prøv at forklare hvorfor den grønne bølge er kommet tættere på den orange bølge end den blå?

Brugbart svar (0)

Svar #1
23. januar 2016 af peter lind

Blå er en bølge, der bevæger sig mod højre, orange en bølge, der bevæger sig mod venstre og den grønne er summen af de to bølger

Skriv et svar til: Hjælp til mundtlig aflevering, tak!!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.