Fysik
Svingende streng
Jeg har fået denne animation: http://www.physicsclassroom.com/Physics-Interactives/Waves-and-Sound/Standing-Wave-Patterns/Standing-Wave-Patterns-Interactive
Og har fået spørgsmålet: Start med at vælge pre-set waves i højre side. Redegør for hvad det er animationen viser og forklar herunder betydningen af hhv. den blå, den orange og den grønne bølge. Vælg herefter next harmonic og forklar den ændring af bølgen, som du observerer.
Kan det godt passe at den blå og den orange bølge tilsammen udgør en stående bølge med to buge og en knude imellem de to buge. Og den grønne bølge er en halv bølgelængde der svinger, altså den første resonansfrekvens og at den også er en stående bølge?
Svar #3
30. januar 2016 af peter lind
Har du husket at trykke på pre-set waves ?. Jeg får nemlig ikke noget med to buge og en knude imellem. Det jeg får er en blå bølge, der bevæger sig mod højre, en orange bølge, der bevæger sig mod venstre og en resulterende grøn bølge. Eller mener du efter du har trykket på next harmonic ?. Så passer det bedre.
Svar #4
30. januar 2016 af FysikOgKemiB (Slettet)
Det er bare mig der har taget fejl jeg troede at de lavede en bølge tilsammen, men det er simpelthen bare to bølger der bevæger sig hver sin retning? Hvad mener du med en resulterende grøn bølge?
Er den grønne bølge ikke en stående bølge, altså en halv bølge der svinger og den første resonansfrekvens?
Når jeg trykker på next harmonic vil den orange og den blå bølge så ikke danne tre halve bølger og dermed 2. overtone? og den grønne er 1. overtone og en hel bølge over hele strengen?
Svar #5
30. januar 2016 af peter lind
Hvis du adderer den orange og blå bølge får du den grønne bølge som er en stående bølge. I starten vises den den del af den orange og blå bølge som har en halv bølgelængde.
Når du trykker på next harmonic, får du et billede hvor den orange og blå bølge vises som en hel bølgelængde.
Svar #6
Okay så jeg skal forstå det som at det er den grønne bølge som er den stående bølge og den orange og den blå bølge viser bølgelængden?
Svar #7
Når man trykker next harmonic er det vel den grønne bølge som vises som en hel bølgelængde fordi den har en bue op og en bue ned og et knudepunkt
Svar #8
Kan en måske hjælpe mig med at svare på det her spørgsmål:
Sæt amplituden af den blå bølge til 0,5 cm og amplituden af den orange bølge til 2 cm og prøv at forklare hvorfor den grønne bølge er kommet tættere på den orange bølge end den blå?
Svar #9
31. januar 2016 af peter lind
#7 Når man taler om bølgelængderne er det bølgelængden for de to oprindelige bølgelængder altaå den blå og orange
#8 Med samme frekvens vil begge bølger have top henholdsvis bund på samme tidspunkt. Amplituden for den grønne bølge vil derfor blive 2 cm + 0,5 cm = 2,5 cm
Svar #10
31. januar 2016 af FysikOgKemiB (Slettet)
Okay tak, nu tror jeg jeg har forstået det meste.
Den sidste ting jeg ikke forstår er hvis man vil se første overtone ved en frekvensværdi på 0,2Hz hvad skal bølgefarten så stilles på?
Med animationen kan jeg se at bølgefarten skal stilles på 150cm/s, men jeg har svært ved at forklare hvorfor.
Før kunne man se anden overtone med en frekvensværdi på 0,2Hz.
Er et fordi at bølgefarten stiger med 50%?
Svar #11
31. januar 2016 af peter lind
Der gælder at bølgelængde*frekvens = bølgehastighed så for en given bølgelængde og frekvens kan du beregne hvad bølgehastigheden skal være
Svar #12
31. januar 2016 af FysikOgKemiB (Slettet)
Når ja det er rigtigt, også giver det 149,3cm/s og det passer.
Super mange tak for hjælpen!
Skriv et svar til: Svingende streng
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.