Matematik

binomier

25. februar 2016 af Bygningsdesigneren (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Jeg har lavet følgende (vedhæftet), men når jeg løser det i maple forstår jeg ikke helt resultatet, er der nogle der kan hjælpe?

Vedhæftet fil: binomier1.pdf

Brugbart svar (0)

Svar #1
25. februar 2016 af Therk

Jeg forstår heller ikke hvad der foregår - kan du knytte nogle kommentarer til dine beregninger eller forklare os hen til dit problem? Jeg forstår fx ikke hvorfor du definerer

a := -6561

for derefter aldrig at bruge konstanten (hvorfor minus 6561, jf. side 1?)

Du kan kommentere i Maple med tegnet #

2+2; # kommentar

Brugbart svar (0)

Svar #2

Du har heller ikke fortalt hvad opgaven går ud på.

Gå evt. op i Edit og tryk Remove Output og copy/paste din kode ind i en Block Quote her på siden, så vi har access til den.

Svar #3
25. februar 2016 af Bygningsdesigneren (Slettet)

Fik vedhæftet det forkerte dokument med beregninger, har vedhæftet det rigtige nu.

Opgaven lyder: Beregn i hånden og vha. sætning 2.9 rødderne i p(z), rødderne ønskes angivet på rektangulær form.

p(z) er første linje og jeg har lavet en tastefejl, hvor der står z^3

Vedhæftet fil:binomier.pdf

Svar #4

Sætning 2.9 ifølge mine noter

Brugbart svar (0)

Svar #5

Værdien x1 sættes ind i polynomiet

Du er i gang med at finde rødder. Det bør du gøre klart ved at sætte dit udtryk lig nul. Jeg gætter derudover på at du har lavet en tastefejl og mener at

z4 = -6561

Brug evt. 94 i stedet for 6561 - det er nemt at tage kvadratroden af (især den fjerde rod, som du skal bruge senere).

Modulus af tallet findes af ligning 1.3b

Numerisk værdi af et reelt tal er trivielt den positive del af tallet - der er ingen grund til at fange myrer med atombomber. :)

Argumentet findes ved hjælp af sætning 1.8

Det er fint at du refererer til resultater andenstedsfra, men du bliver stadig nødt til at skrive op hvad du bruger - skriv det gerne op,

\arg z = \operatorname{arctan}\left( \frac ab \right ) + \pi

Du indsætter b = 0, men angiver ingen steder at b = 0. Det bør du gøre!

Hvis din manglende højreside er fordi du gerne vil skrive dine rødder på formen

z = a+ib

så benyt at

e^{iy} = \cos y + i\sin y

og cosinus/sinus taget til alle z1, z2, z3 og z4-tilhørende y-værdier er simple algebraiske udtryk.

\rule{7cm}{0.4pt}

Jeg håber ovenstående er til hjælp, ellers siger du naturligvis til.

Svar #6

jeg vil gerne skrive dem på denne form (vedhæftet) inden jeg bruger Euler til at bestemme den rektangulære form

Jeg kan bare ikke rigtig finde den form ud fra mit Maple dokument

Brugbart svar (0)

Svar #7

I bunden af dit Maple-dokument, vedhæftet #0, finder du dine løsninger på den rektangulære form z = a + ib, se evt. #4. Jeg er ikke med på hvad dit problem er.

Svar #8

løsningerne på rektangulær form er fra en tidligere opgave (vedhæftet i #6) og er derfor ikke rigtige, så alt efter simplify(z4) skal der ikke kigges på i den her opgave

undskyld  forvirringen omkring dette, men har genbrugt mit gamle maple-dokument da opgaven mindede så meget om hinanden.

Jeg forstår bare ikke hvordan jeg skal få mine maple-resultater på samme form som det er i dokumentet i #6

Brugbart svar (0)

Svar #9

Parentesen i eksponenten er nu ret vigtig .. I dit dokument vedhæftet i #3 bør du have jf. sætning 2.9 fra #4:

z_1 = \sqrt[4]{9^4}\, e^{i{\color{red}(}\pi/4 + 2p\pi/4{\color{red})}}

Så bør det være nemt at omskrive til rektangulær form.

Svar #10

Så jeg kan helt springe trinet over med euler? for det er med i fremgangsmåden i min bog at det først er på polær form og at man derefter benytter eulers formel til at få det på rektangulær form.

Brugbart svar (0)

Svar #11

Du er så heldig her at den polære og rektangulære form kollapser og er ens i dit tilfælde, da \inline \pi indgår i alle led for de trigonometriske funktioner i rødderne.

Svar #12

Har gjort det på denne måde - men tak for al hjælpen, du har reddet mig fra en skodaflevering :)

Vedhæftet fil:Hjemmeopgave 3.pdf

Brugbart svar (0)

Svar #13

Du mangler stadig en parentes i din eksponent. Se evt. #5 for et par lette smårettelser. Og velbekomme.

Skriv et svar til: binomier

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.