Biologi

biologi

29. februar 2016 af tøsenkolding (Slettet) - Niveau: C-niveau

Nogen der kan hjælpe med dette spørgsmål ??

beskriv hvordan cellen kan danne ATP uden forbrug af ilt og hvornår benytter musklerne sig af det ?  ( Figuren er vedhæftet)

På forhånd tak


 

Vedhæftet fil: bill.png

Brugbart svar (0)

Svar #1
29. februar 2016 af Skaljeglavedinelektier

Ved normal cellulær respiration vil glykolysen være den første reaktionssekvens, herefter følger citratcyklus og respirationskæden. I glykolysen sker der en nedbrydningaf glucose til pyruvat, hvilket sker i cellernes cytoplasma uanset om, der er dioxygen(ilt) tilstede. Hvis der efterfølgende er tilstrækkeligt med ilt, vil man få acetyl-coenzym-A. Hvis der ikke er tilstrækkeligt med ilt, men cellen har brug for energi, skal den gendanne NAD+, der blev reduceret til NADH i glykolysen, som skal bruges til at danne Acetyl-CoA. Omdannelsen af lactat er spontant, idet ΔGΘm=-24,7 kJ/mol. Rekationen, der benyttes, når musklerne lokalt mangler ilt f.eks. ved ikke at kunne tilpasse åndedrættet til pludselig fysisk aktivitet(spurt osv.), ser således ud:

C6H12O6(aq) → 2 CH3CHOHCOO-(aq) + 2 H+(aq)     Giver 2 ATP

Der sker en del redoxreaktioner, du selv kan dykke lidt ned i. 


Svar #2
29. februar 2016 af tøsenkolding (Slettet)

Tusind tak :)

Kan du evt hjælpe med det andet spørgsmål jeg har lagt ind :)


Brugbart svar (0)

Svar #3
29. februar 2016 af Skaljeglavedinelektier

Skriv dit spørgsmål i denne tråd 


Svar #4
01. marts 2016 af tøsenkolding (Slettet)

              Notere den kemiske proces ilten indgår i inde i celle, hvor i cellen processen forgår og hvad formålet er med den. Skriv eksempler på hvad cellen bruger den dannede ATP TIL ? Figur 3.

Figuren har jeg ved hæftet :)

Vedhæftet fil:billede 3.jpg

Brugbart svar (0)

Svar #5
01. marts 2016 af Skaljeglavedinelektier

Dette er lektiehjælp, hvad vil dit eget bud være, før jeg giver mit?


Svar #6
01. marts 2016 af tøsenkolding (Slettet)

Jeg aner det ikke, har læst i de bøger jeg har. Det eneste jeg er kommet frem til at den dannede ATP kan bruges som energi.


Brugbart svar (0)

Svar #7
01. marts 2016 af Skaljeglavedinelektier

Det der hentydes til er respiration, nærmere bestemt respirationskæden som afslutter glucoseoxidationen og som foregår på mitokondriernes indre membran. For at gøre det kort vil elektronerne vandre gennem en række redoxpar(elektrontransportkæden), hvor elektronernes energi vil falde. De starter som coenzymerne NADH eller FADH2(coenzymer der er elektronbærer, afgiver også hydroner) og ender med at reducere et dioxygen molekyle, så de indgår i vand. Elektronerne afgives altså til dioxygen, der sammen med hydroner bliver til vand: O_2(aq)+4e^-+4H^+\rightarrow 2 H_2O(l). Enerigen som elektronerne mister bruges til at pumpe hydroner ud mellem membranerne. Herved opstår der en koncentrations og en elektrisk gradient over den indre membran grundet, at membranen er impermeabel for ioner. Transporten tilbage kan kun ske gennem ATP-syntetase, hvor hydrontransporten giver energi til dannelsen af ATP ud fra ADP og Pi. ATP er den vigtigste energikilde i kroppen. Et eksempel kunne være at den indgår ved transkriptionsprocessen ved dannelse af RNA.


Skriv et svar til: biologi

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.