Matematik
MAT A - funktion - mindste værdi - asymptoter
Hej folkens har fået stillet denne opgave, men kan ikke lige gennemskue den, en guide hånd værdsættes..
a) mit bud her ville være at man skulle differtiere og sætte lig med nul, men det er maple ikke så glad for :-/
b) Der er en lodret og vandret asymptote, men kan ikke finde ud af at opstille dem som ligninger..
På forhånd tak
Opgave oplæg vedhæftet
Svar #1
01. marts 2016 af peter lind
a) Det må være maple eller din brug af den, der er noget galt med. Prøv at differentiere manuelt i stedet.
b) Se hvad der sker når x->0. Foretag diviaionen med x i de nekelte led og se hvad der sker for meget store værdier af x
Svar #2
01. marts 2016 af chriskvk (Slettet)
a) Det ved jeg nu ikke rigtig, forstår bare ikke fejlen.. Kan du løse den på maple da?
Svar #3
b) ved følgende, men er ikke sikker på om det er sådan opgaven skal løses..
Svar #5
#2 Jeg kender ikke maple, så den kan jeg ikke hjælpe med. Den ser i mine øjne ikke ud til at have meget med opgaven at gøre. Du kan ikke regen mes at du bare kan skrive x(1100+0,5x) Jeg vil gætte på at maple vil kræve * tegnet.
Det for den lodrette asymptote er korrekt, Det du angiver som vandret asymptote er korrekt nok; men der er altså også mulighed for en skrå asymptote. Den har du løst sagt hvis f(x) kan skrives som g(x)+a*x+b hvor g(x) -> 0 for x gående mod +∞ eller mod -∞. Du kan også se på om f'(x) --> konstant
Svar #6
Hej Peter, det er sku mig, som har sovet i timen og glemt et gange tegn, dette løste problemet og jeg fik en værdi ud.
- Jeg er lidt i tvivl om hvad du mener omkring g(x), så slog op i min bog og fik følgende ud (vedhæftet) er dette korrekt, eller har jeg overset noget?
Svar #7
Det er faktisk det samme som jeg skriver blot anderledes formuleret. f(x)-a*x-b = g(x) i min formulering
Skriv et svar til: MAT A - funktion - mindste værdi - asymptoter
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.