Biologi
Nedarvning
05. marts 2016 af
Tina12453
-
Niveau: B-niveau
Hej, nogen der kan hjælpe med opgave a og b i vedhæftede billede.
Skal jeg lave en togensnedarvning i opgave a? Hvordan skal jeg gribe den an?
Vedhæftet fil: Skærmbillede 2016-03-05 kl. 16.59.46.png
Svar #2
05. marts 2016 af OnceUponATime (Slettet)
A) undersøg om genet er recessivt eller dominant. Det gør du simpelthen bare ved at prøve dig frem. Skriv genotyperne på som om sygdommen var recessiv, og prøv det samme med dominant. Og prøv ad, om faren er bærer på sygdommen eller helt clean. Man antager desuden altid i sådanne opgaver, at de der bliver "gift" ind i familien ikke er bærer på sygdommen. Prøv nu at se, om den passer med de specifikke personer er syge/ikke syge. Uden at have undersøgt det selv formoder jeg at sygdommen enten er kønsbundet recessiv eller autonom dominant (i så fald vil faren være bærer).
Når du har undersøgt det, kan du også svare på, hvilke genotyper de tre personer formodes at have.
B) det er jo genmutation. Prøv at se kapitlet op i din bog, og se hvilken type genændring kan resultere i det. Det kan være der er sket en forskydning i DNA-basepar. Det er kun et eksempel, og muligvis ikke det rigtige svar. Undersøg det selv vha din bog.
C) forklar her hvordan aminosyrer dannes. De dannes jo ud fra DNA Strengen, og altså har forskellige basepar betydning for hvilken aminosyrer der dannes ud fra det. Jeg mener, at der er et skema man kan bruge som helt sikkert findes i din bog.
Når du har undersøgt det, kan du også svare på, hvilke genotyper de tre personer formodes at have.
B) det er jo genmutation. Prøv at se kapitlet op i din bog, og se hvilken type genændring kan resultere i det. Det kan være der er sket en forskydning i DNA-basepar. Det er kun et eksempel, og muligvis ikke det rigtige svar. Undersøg det selv vha din bog.
C) forklar her hvordan aminosyrer dannes. De dannes jo ud fra DNA Strengen, og altså har forskellige basepar betydning for hvilken aminosyrer der dannes ud fra det. Jeg mener, at der er et skema man kan bruge som helt sikkert findes i din bog.
Skriv et svar til: Nedarvning
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.