Studievejledning
Ang. standby til optagelse
Hej SP,
Jeg har et spørgsmål ang. standby til optagelse på en videregående uddannelse.
Hvis man søger standby i år, kan man så godt blive optaget gennem kvote 1 el. evt. viderestillet til kvote 1, hvis det alligevel viser sig, at man har et højt nok snit, dvs. snittet som kræves på den pågældende uddannelse?
Svar #1
06. marts 2016 af PSXL
Når du søger kvote 2, søger du automatisk også kvote 1.
Hvis vi siger, at du har to uddannelsesønsker:
1. SDU, medievidenskab
2. AAU, medievidenskab
(se bort fra uddannelserne, de bruges bare som eksempler)
Hvis vi siger, at du krydser af ved standby ved 1, men at det viser sig, at du havde et højt nok snit til nr. 2, mens du ved 1 kommer på venteliste til en plads, så får du ikke tilbud om optagelse på nr. 2.
Hvis du ikke får tildelt en plads i år, så har du garanti på en plads på samme studie på samme universitet næste år. Så skal du bare søge igen næste år.
Det er det, der er lidt tricky ved standby. Man skal nemlig tænke sig godt om, om man har lyst til at skulle risikere at vente et år eller ej.
Men hvis dit snit er under snittet for nr. 1, så vil de kigge på nr. 2 og se, om du har et højt nok snit dér.
Svar #2
06. marts 2016 af DrNielsen
Standby er som sådan en kvote 1 - det dog mere som en venteliste. Hvis dit snit ikke er helt højt nok, kan du komme på standbylisten. Her kan risikere at blive optaget efter studiestart, hvis der er nogen der falder fra, eller ikke dukker op. Desuden vil du på studie med vinteroptag kunne få tilbudt pladser her(hvis du har søgt sommerstart - og selvfølgelig også omvendt).
Med en standby plads følger et tilsagn om optagelse. Det betyder, at du er sikker på at blive optaget senest året efter - også selvom adgangskvotienterne er blevet højere.
Det er en god mulighed at have, og hvis du er lidt fleksibel, er der mulighed for studiestart sammen med resten af kvote 1 hvis nogen ryger fra :-)
Svar #3
06. marts 2016 af sern (Slettet)
Ok, tak for jeres svar. Mit problem er, at jeg gerne vil søge ind på min drømmeuddannelse i år på KU, men da jeg er bange for, at jeg ikke vil kunne få snittet, vil jeg krydse af ved standby, men hvis det så alligevel viser sig, at jeg har snittet, som kræves, hvis man skal blive optaget gennem kvote 1, kan jeg så blive optaget gennem kvote 1, og dermed komme ind i år, selvom jeg har krydset af ved standby?
Skriv et svar til: Ang. standby til optagelse
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.