Samfundsfag

Hjælp til opgave

09. marts 2016 af DrenardI (Slettet) - Niveau: B-niveau

Jeg har fået denne opgave som jeg simpelthen ikke forstår, kan simplet ikke vride mit hovede rundt om disse ideologierne og hvordan jeg for kringlet opgaven. nogle der kan hjælpe ?

Forklar de politiske partiers placering i forhold til ny- og gammel politik (vedhæftet) på basis af din viden om ideologi og en undersøgelse af partiernes holdning til hhv. et gammelpolitisk emne og et nypolitisk emne f.eks. skattepolitik og miljøpolitik (Brug www.ft.dk - vælg "Partiernes politik" -  vælg de forskellige partier individuelt - vælg skattepolitik og miljøpolitik)

Undersøg artiklen "Den tjekkede chef" gennem Molins model (Hint: forklar Venstres handlinger via modellens faktorer – begrund dig svar.)

Diskuter om ideologierne ikke længere har betydning for partierne i forhold til deres politiske holdninger og handlinger politisk? (Hint: Tænk her i hvilke forklaringer, der kan forklare, at ideologien ikke længere er vigtig f.eks. ændringer i samfundstyperne overfor de forklaringer, der kan understøtte, at ideologien stadig er vigtig f.eks. de politiske mærkesager)


Brugbart svar (0)

Svar #1
10. marts 2016 af MHR1993 (Slettet)

#0

Det er jo hele opgaven du spørger ind til? 

Hvad er ny politik og gammel politik?
Det har du allerede fået at vide gennem eksemplerne (skattepolitik er et gammelt emne, mens miljøpolitik er nyt). Du kunne dog også se på fx flygtninge-/indvandrerpolitikken (det er forresten et eksempel på en "ny" politik) for de forskellige parter; her ville en sammenligning mellem fx Dansk Folkeparti og Socialdemokraterne være oplagt; især fordi venstrefløjen (m. undtagelse af Enhedslisten) har varslet et opgør med deres hidtige politik på området.

Mht. Molins model skal du jo udfylde modellen ud fra Venstres politik / handlinger. Og så skal du bare begrunde dine svar (er der noget i modellen du kan forklare ud fra ideologi, eller er der noget du kan forklare ud fra realpolitik ? ).

Dette leder let os elegant til det sidste spørgsmål og er et godt afsæt for netop at kunne besvare dette spørgsmål.

 


Brugbart svar (0)

Svar #2
10. marts 2016 af MHR1993 (Slettet)

#1

"Dette leder os let og elegant (...)".


Brugbart svar (0)

Svar #3
10. marts 2016 af Studscientpol (Slettet)

#0

Alt fordelingspolitik er Old Politics og al værdipolitik er New Politics :)

#1

Jeg ville dog vælge to lidt mere divergerende partier end Socialdemokraterne og Dansk Folkeparti. De mener næsten det samme med forbehold


Svar #4
10. marts 2016 af DrenardI (Slettet)

Super, tak for svar. Tror jeg småt har fanget hvad der menes med opgaven ??

Svar #5
10. marts 2016 af DrenardI (Slettet)

:)

Brugbart svar (0)

Svar #6
10. marts 2016 af MHR1993 (Slettet)

#3

Det står jo enhver frit for at vælge nogle andre divergerende partier - det er trods alt trådstarter, der sidder med opgaven og ikke os.
Det interessante ved at sammenligne netop Dansk Folkeparti og Socialdemokraterne er jo netop at det tidligere var især flygtninge-/indvandrerpolitikken der adskilte dem (og resten af venstrefløjen). Nu er der jo varslet et opgør med denne (værdi)politik på venstrefløjen (m. undtagelse af Enhedslisten).

Dét er da interessant at medtage dette perspektiv i opgaven, og det var også pointen med indlægget i #1. -  Er du ikke enig i dette perspektiv da?


Brugbart svar (0)

Svar #7
10. marts 2016 af Studscientpol (Slettet)

#6

Jo, med din argumentation er jo. Jeg mangler dog lige din ræsonnement for at forstå hvad du mente. btw. hvad læser du egentlig?


Brugbart svar (0)

Svar #8
10. marts 2016 af MHR1993 (Slettet)

#7

Send en privatbesked hvis du er interesseret - det er ikke noget jeg gerne deler i forummet.


Skriv et svar til: Hjælp til opgave

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.