Studievalg og videregående studie

Problemer med studie, længere indlæg, men et hjælpende svar vil blive sat meget stor pris på

12. marts 2016 af GameofThronesfanboy123

Hej til jer der læser. Jeg sidder lidt i en anstrengende situation mht. uddannelse og hvad jeg skal gøre i min situatuion. I må lige bære over med at det er et længere indlæg, men here goes:

Jeg blev student i sommer 2015 med et snit på 8.0 (som er med bonussen for studiestart inden for 2 år efter endt gymnasial ungdomsuddannelse). Lige nu er jeg 21 og stadig hjemmeboende. Valgte så at starte direkte på DTU ved diplomuddannelsen IT-elektronik. Valget skyldtes, at jeg syntes sådan noget med hardware og elektronik var vældigt interessant at lære om. Har på socialt plan haft en god start på DTU, og har skabt et ordentligt netværk af kendskaber. Men mit største problem er, at jeg har haft det svært med at tilpasse mig de rammer som er lagt inden for universitetsuddannelsen. Den mere "frie" måde studiet er opbygget på har gjort det svært for mig bl.a. at tage mig ordentligt sammen til f.eks. opgaveregning, da jeg i baghovedet hele tiden har vidst, at det ik er obligatorisk på samme måde som i gymnasiet. 

Men endnu vigtigere er dog det faktum, at det de seneste par måneder er gået op for mig, hvad der skal til for at gennemføre en videregående uddannelse. Og med den realisering, er jeg begyndt at tvivle stærkt på om en teknisk akademisk uddannelse er det jeg virkelig bør tage. Det skal også nævnes, at jeg er diagnosticeret med Aspergers Syndrom, som på flere måder hæmmer hvordan jeg håndterer og strukturerer mit arbejde i forhold til andre. Har endnu ikke snakket med min studievejleder, hvilket jeg dog har planer om at gøre MEGET snart. Har nemlig nu svært ved at finde engagement og motivation til at lave mine hjemmeopgaver, og kan også mærke, at jeg generelt har meget svært ved at forstå og anvende de faglige begreber og metoder indenfor IT-området. Det er så her jeg spørger jer læsere om råd.

Hvad bør jeg gøre? Har overvejet at stoppe med studiet snart, og så tage en pause fra videregående uddannelse, for at få mere frirum til at reflektere over, hvad jeg egentlig gerne vil? Eller er det bedre, at jeg bliver ved med at studere mens jeg overvejer hvad jeg vil lave som alternativ? Og ja, jeg har blevet ved og givet studiet en chance med 2. semester, men da er det kunblevet værre. Fra sidste semester var jeg op til 4 eksaminer, med følgende karakterer:

00, 02, 4, 7

Sidder dog med nogle store bekymringer hvis jeg vælger at stoppe og arbejde i et stykke tid.

For det første har jeg ingen tidligere erhvervserfaringer (please ik dømme :( ), og for det andet er jeg eget bange for, at det er stærk begrænset hvor mange der er villige til at ansætte en person med aspergers syndrom.

På forhånd tak for hjælpen :-)

Brugbart svar (1)

Svar #1
13. marts 2016 af drjuliet (Slettet)

før du melder dig ud synes jeg klart du skal prøve at snakke med din studievejledning. Får SPS støtte? det kunne måske være en mulighed, det er særlig støtte til personer med sær-behov, for ordblinde kan det fx være læseprogrammer og elektroniske bøger, for andre kan det være en form for mentor/hjælpeunderviser, det kan også være en der kan hjælpe med at få struktur på tingene, hvilket måske vil kunne hjælpe med både motivation og rammer der er mindre "frie", så du ved hvor du skal starte og så formen på uddannelsen måske bliver lidt mere stringent hvis det er sådan du fungere bedst.

Svar #2
13. marts 2016 af GameofThronesfanboy123

Jeg takker meget for dit svar og fordi du gad læse mit indlæg.

Så en SPS støtte kan altså også hjælpe folk med diagnoser som har svært ved at strukturere sit arbejde? I så fald lyder det som en rigtig god idé. Men den anden ting, somjo var min store udfordring, er også det at jeg synes det generelt virker for svært til mig mht det faglige niveau. Ved godt mange siger at universitetet altid er meget svært, men det der får min selvtillid til at dykke er, at de andre fra mit studie lader til at være helt hjemme i det uden problemer, hvor jeg selv sidder og kæmper meget med basal forståelse af begreberne.

Brugbart svar (0)

Svar #3
13. marts 2016 af drjuliet (Slettet)

Jeg har ikke selv fået SPS støtte, men har hørt at det netop er den slags de kan hjælpe med, du kan læse om det her http://www.spsu.dk/Videregaaende-uddannelser og så få en snak med din studievejledning/vejledningen for SPS støtten. 

Mht det faglige niveau så tror jeg tit at folk kæmper lidt i skjul. Ingen tør sige at det er pisse svært og hårdt og en kæmpe omvæltning (det er i hvert fald min erfaring). På mit studie er det først på kandidatdelen at folk åbner op omkring hvor hårdt et slag det for mange har været at starte, og kandidatdelen er på mit studie langt lettere, og det er altså om bachelor-starten folk snakker om. Jeg kender mange der først flere år efter står ved, at de faktisk var ved at droppe ud fordi de følte det var en for stor mundfuld. 

Det er ikke fordi jeg siger at uddannelsen du er i gang med absolut skal gennemføres, men jeg tror på at åbenhed omkring følelsen af at være fortabt er rigtig vigtigt, og så er det vigtigt at du får de bedste rammer omkring dit studie så forudsætningen for at vælge til eller fra handler om lyst og interesse og ikke om omstændighederne.

Skriv et svar til: Problemer med studie, længere indlæg, men et hjælpende svar vil blive sat meget stor pris på

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.