Fysik

Det skrå kast

16. marts 2016 af Hjælpmangel (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej, jeg er i gang med en opgave med "Det skrå kast" og kunne godt tænke mig at få svar på nedenstående spørgsmål.

1) Hvilke fundamentale fysiske forhold findes ved det skrå kast, hvis man ser bort fra luftmodstand?

2) Findes der nogle matematisk udtryk for at bestemme den vinkel, som resulterer i det længst mulige kast?

3) Hvad er Bernoullis princip - og i hvilken forbindelse har den noget med det skrå kast af gøre?

4) Hvordan opdeles det skrå kast i lodret og vandret bevægelse?


Brugbart svar (1)

Svar #1
16. marts 2016 af mathon

1)
      Uden luftmodstand er den
                            • horisontale bevægelse uaccelereret 
                            • vertikale bevægelse accelereret med accelereationen -g.


Brugbart svar (0)

Svar #2
16. marts 2016 af mathon

2)
           Ja


Brugbart svar (0)

Svar #3
16. marts 2016 af mathon

3) 
        se
        https://da.wikipedia.org/wiki/Bernoullis_princip
         


Brugbart svar (0)

Svar #4
16. marts 2016 af mathon

4)
              \overrightarrow{v}(t)=\begin{pmatrix} v_0\cdot \cos(\alpha )\\v_0\cdot \sin(\alpha ) -g\cdot t \end{pmatrix}

              \overrightarrow{r}(t)=\begin{pmatrix} v_0\cdot \cos(\alpha )\cdot t+x_0\\v_0\cdot \sin(\alpha )\cdot t -\tfrac{1}{2}g\cdot t^2+y_0 \end{pmatrix}


Svar #5
16. marts 2016 af Hjælpmangel (Slettet)

Mine umiddelbare svar til spørgsmålene er

1) Startposition, starthastighed, vinkel, acceleration og tyngdekraft (masse)

3) Bernoullis princip har noget af gøre med energi ift. tryk og hastighed, men jeg forstår ikke hvad sammenhængen er med det skrå kast? Jeg ser ingen forbindelse.

Mathon, kan du uddybe spørgsmål 3) og 4)?


Skriv et svar til: Det skrå kast

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.