Matematik
AFVIGELSER!
Ved eksperimentelle data der tilnærmelsesvis kan beskrives ved en lineær graf (hvilket den burde da de to værdier på x og y aksen er proportionelle(y=ax)), og teoretiske data der kan beskrives helt præcist som lineære, hvorfor stiger afvigelsen mellem de to værdier jo højere op x-værdien kommer?
(altså forskellen i y-værdi bliver større)
Svar #1
26. marts 2016 af SuneChr
Man skal tænke på, at en selv nok så lille usikkerhed Δx på en måling x bliver også multipliceret
f (x) = ax
f (x ± Δx) = a(x ± Δx) = ax ± aΔx = f (x) ± aΔx
Svar #2
26. marts 2016 af mmwhatchasay
men mine x-værdier genbruges i alle beregninger, det er y-værdien der ændrer sig ved teori vs. praksis.
Svar #3
Jeg kan vanskeligt forholde mig til spørgsmålet, da jeg ikke har opgaveteksten eller ikke ved, i hvilke sammenhænge forsøgsresultaterne indgår i. Når du skriver genbruge, er det så, at en beregnet størrelse igen skal indgå i en ny beregning?
# 4
Se profil. Mener, der skal være helt åbenhed i spørgsmål/svar bevægelserne.
Svar #5
jeg har en masse målinger af min y-værdi (med hver deres x-værdi) vha. en elektronisk måler, og har en formel for udledning af min y-værdi (y=j*m*x). Her indsætter jeg så mine x, m og j værdier (hvor x-værdien er på x-aksen og j og m er konstante for alle beregninger), og får en ny y-værdi, med samme x-værdi. Mit problem er, at Δy bliver større ved større x-værdi, altså bliver afvigelsen mellem min måling af y-værdien, og min beregning af y-værdien, større og større (se følgende link med billede: http://s29.postimg.org/fvg3du8ef/Untitled.png
Svar #6
Mit bedste svar hertil vil være, at der er tale om en lineær funktion som resultat af en regression på målingerne. Hældningskoefficienten for linjen ligger, iflg. billedet, lavere for den praktiske end for den teoretiske. Hermed vil afstanden mellem yteori og ypraksis , for samme x , blive større og større. Der må sandsynligvis være et eller andet, som gør hældningskoefficienten for lille. Hvad det er, kan jeg ikke svare på.
Svar #7
Derved giver det mening at afvigelsen mellem hver praktisk og teoretisk y-værdi bliver større og større jo større x-værdien bliver (derved er afvigelsen også approx. lineært stigende)?
Hertil et andet spørgsmål: idet jeg har samme problematik med en y=ax^-2 graf (http://s12.postimg.org/3wqwxab4t/image.png), får jeg afvigelserne: -60, -40, -60, -60, -62.. Giver det mening på samme måde som det gør ved den lineære graf?
Svar #8
Her er det koefficienten til x2 eller 1/x2 , som bestemmer, hvor "flad" grafen er.
Hvis man sammenligner
ax med ax2 er a i begge tilfælde bestemmende for, hvor "doven" det grafiske billede ser ud.
Svar #9
Håber ikke det er et problem, men jeg har desværre ikke helt forstået..
Mange tak for de hurtige svar:)
Skriv et svar til: AFVIGELSER!
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.