Biologi

EPO

30. marts 2016 af NiklasLarsen (Slettet) - Niveau: B-niveau

Nogen der ved, hvordan man i en urinprøve for EPO, kan skelne mellem det naturlige hormon og det syntetiske stof. Altså hvordan undersøges urinprøven?


Brugbart svar (0)

Svar #1
30. marts 2016 af JulieW99

Jeg tror man kigger på mængden af det. Det er begrænset hvor meget der er naturligt.

- - -

Vh Julie


Brugbart svar (1)

Svar #2
30. marts 2016 af JulieW99

"Der findes en urintest, hvor man måler epo-produkter i urinen. Den epo, man selv producerer, kan adskilles fra den, der er kunstigt fremstillet og bruges til behandling eller som doping. Den sidstnævnte har flere sukkermolekyler og bevæger sig langsommere, når man foretager en elektroforese på urinen, hvor epo-molekylerne adskilles efter størrelse. 

Den kunstige epo vil bevæge sig langsommere. Men der er mange problemer med testens følsomhed. Testen kan således være negativ, selv om man faktisk har taget epo. Et andet problem med testen er, at den ikke nødvendigvis kan afsløre nye epo-analoger. En ny epo-analog vil typisk have samme effekt, men adskille sig ved at have forskellig molekylevægt. Det betyder nye og ukendte epo-mønstre ved elektroforese af urinprøven. Urintesten er altså hverken følsom eller specifik nok."

- Bente Klarlun Pedersen, dansk sundhedsforsker, professor i integrativ medicin ved Københavns Universitet, speciallæge i infektionsmedicin og intern medicin og overlæge på Rigshospitalet.

http://politiken.dk/motion/ECE1337108/klarlunds-brevkasse-hvad-sker-der-naar-man-tager-epo/

- - -

Vh Julie


Brugbart svar (0)

Svar #3
30. marts 2016 af DrNielsen

Det kan desuden tilføjes at endogent EPO ikke er homogent - derfor vil en gel-elektroforese giver tvetydige svar :-)


Brugbart svar (0)

Svar #4
30. marts 2016 af DrNielsen

I praksis tror jeg mere man kigger på mængden af EPO eller hæmatokritværdien. Denne(EPO) stiger og falder for at regulere homeostasen. Hvis du eksempelvis er på skiferie og er højt oppe, eller har doneret en halv liter blod, vil produktionen gå i gang. Koncentrationen vil derfor været meget svingende fra person til person.

I forbindelse med doping, tror jeg(uden at vide det), at man kigger på hæmatokritten. Hvis EPO infunderes, og kroppen begynder at danne erythrocytter, vil mængden af EPO omsider falde igen. På dette tidspunkt vil den forhøjede hæmatokrit nok være eneste indikator :-)


Brugbart svar (0)

Svar #5
30. marts 2016 af JulieW99

#4

Hæmatokritværdien kan jo også stige ved træning i højderne - ligesom at man genetisk kan have en der er høj (det skulle jeg gerne mene, eller også har jeg misset noget i AT idræt, lol). Så det tror jeg, når jeg tænker mig om, ikke at man kan se, medmindre hæmatokritværdien er overskredet maksgrænsen man har sat.

- - -

Vh Julie


Brugbart svar (0)

Svar #6
30. marts 2016 af DrNielsen

Det er korrekt at hæmotokritten stiger ved træning i højderne - det lå lidt implicit i, at EPO-dannelsen i nyrerne stiger.

Den normale hæmatokrit værdi for mænd er cirka 40-42% og 37-39% for kvinder. Som alt andet i menneskekroppen, kan nogle individer være prædiponerede genetisk for eksempelvis en højere hæmatokrit, hvilepuls, risiko for hyperlipidæmi og andet.

Antageligt ligger værdierne normalfordelt, og antageligt er den øvre grænse sat efter en givet procentdel. Du vil derfor se meget få mennesker med en hæmatokrit på 50%. I cykling bruges en hæmatokrit på 50% som grænsen - så det kan man faktisk se. Nogen gange vil du få nogen i nettet som har uforklarligt høje hæmatokritværdier - men grænsen er jo sat efter at denne del skal minimeres.

Grunden til at grænsen sættes her er, at viskositeten af blodet stiger med hæmatokritværdien. Det vil sige at blodet bliver tykkere. Med den øgede viskositet følger alvorlige komplikationer, som eksempelvis trombedannelse(blodpropper) fordi trombocytterne(blodpladerne) begynder at aggregere :-)


Skriv et svar til: EPO

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.