Fysik
Oplade metalplade
Hej
Jeg skal lave et forsøg, hvor jeg skal påvise, at lys opfører sig partikler. Jeg skal sende kortbølget lys mod en negativt ladet metalplade, og idet dette sker, skal det tilkoblede elektroskop give udslag. Jeg er dog i tvivl om, hvordan jeg oplader en sådan metalplade og om hvilket metal, der egner sig bedst til formålet?
Mvh. Emil
Svar #1
04. april 2016 af peter lind
Du må have fat i en spændningskilde, hvor den negative pol er tilsluttet metalpladen og den positve pol er tilsluttet jord. Hvis du kan finde en tabel med løsrivelsesarbejdet for forskellige metaller, kan du vælge den med mindst løsrivelsespotentiale. Jeg tror ikke det har nogen praktisk betydning
Svar #2
04. april 2016 af Arccossintan (Slettet)
Så det er simpelthen bare et batteri af en art? Hvor kraftigt skal det være? Når man tilslutter jord, hvad gør man så? (jeg er ikke så stærk praktisk).
Svar #3
04. april 2016 af peter lind
Jeg tror ikke detspiller nogen større rolle hvor stor den er. Se på din skole hvilken muligheder der er. Du kan tilslutte til en radiator
Skriv et svar til: Oplade metalplade
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.