Fysik
Måleenhed for tværsnitsareal
Hej,
Jeg sidder med en fysik rapport og er kommet i tvivl om måleenhed for tværsnitsareal mht beregning af tværsnitsarealet af et lod nedsænket i vand?
er det m2 ?
På forhånd tak for hjælpen?
Svar #2
06. april 2016 af mastodont
Mange tak..lige et spørgsmål mere..hvis jeg har anvendet formlen til at beregne et tværsnitsareal af et lodm dvs. pi gange radius i anden..her kommer jeg frem til 0,000314 m2. Hvis jeg så skal beregne til til volumen, dvs. et lods nedsænkede volumen i vand, altså kubikmeter, m3.
Kort sagt:
Hvordan omregner jeg 0,000314 m2 til m3 ?
Svar #3
06. april 2016 af Eksperimentalfysikeren
Det ser ud til, at det er en cylinder, du arbejder med. Hvis dens grundfladeareal er A og højden h, er rumfanget V=h*A.
Svar #4
07. april 2016 af mastodont
Det er korrekt. Det drejer sig om tryk/opdrift og bestemmelse af densitet for vand. Dvs. vi anvender en vandsøjle, som ofte vises som en cylinder med runfang/volumen= h gange A. Men er det muligt du kunne hjælpe mig med mit spø. mht. hvordan jeg omregner fra m2 til m3?
Svar #5
07. april 2016 af Eksperimentalfysikeren
Du skal ikke omregne. Hvis din cylinder har højden 2 m (Den er nok en del mindre) og arealet 3 m2, så får du beegningen: h*A = 2 m * 3m2 = 6 m3.
Skriv et svar til: Måleenhed for tværsnitsareal
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.