Fysik
Hjælp til fysik opgaver
Hej jeg sidder lige med nogle fysik opgaver som jeg rigtig godt kunne tænke mig at få hjælp til:
1. Solsystemets diameter.
Hvis vi slår op i et tabelværk, kan vi aflæse, at solsystemets diameter er ca. 14*109km. Vi forestiller os nu, at et rumskib fra en fjern galakse passerer solsystemet med farten 0.9*108m/s.
- Hvor stor er solsystemets diameter målt fra rumskibet?
2. Myonens levetid
Den kosmiske stråling fra verdensrummet indeholder forskelige partikler, som ikke findes i normalt stof på jorden. En af disse partikler er myonen. Denne partikel kan på jorden fremstilles i laboratoriet, men den henfalder - dvs.omdannes til andre partikler - i løbet af 2.2*10-6 s, der kaldes myonens levetid. De myoner, der når jordoverfladen, bliver skabt i 10 km's højde i jordens atmosfære. VI vil nu se, man kun kan forklare, at disse partikler når jordoverfladen, hvis man anvender resultaterne fra den specielle relativitetsteori.
a) Beregn den tid en myon tager om at nå jordoverfladen, hvis den bliver skabt i 10km's højde, og hvis den bevæger sig med lysets hastighed.
Vi vil nu beregne myonens levetid set fra jorden. Hvis vi antager, at myonen bevæger sig med farten 2,995*108m/s, skal vi anvende formel 4.1 for at beregne den tid myonen lever, hvis levetiden måles med et ur på jorden.
b) Beregn myonens levetid set fra jorden og forklar, hvorfor myonen når jordoverfladen.
På forhånd tak :)
Svar #1
11. april 2016 af peter lind
1. Brug længdeforkortelsen l=l0*kvrod(1-v2/c2)
2a) t=l/c
2b) brug formel 4.1 til at beregne levetiden for myonen set fra jorden og sammenlign med svaret i a
Skriv et svar til: Hjælp til fysik opgaver
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.