Fysik

Energibevarelse og impulsbevarelse

07. maj 2016 af Linda95 (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hej 

Jeg skal i den første delopgave bestemme farten. Til dette bruger jeg energibevarelse sætningen givet ved:

K1+U1=K2+U2

Jeg ser på situationen og indsætter i energibevarelsesætningen og får:

0+mgh=1/2*m*v^2+0 

Jeg isolere v og får:

v= squard(2gh)

Pga. sammenstød skal jeg også bestemme impulsbevarelsen. Er der en der kan hjælpe mig med dette? Vi ved at sammenstødet er kort. 

Desuden vil jeg også have hjælp til den anden delopgave.

Mange tak på forhånd!

Svar #1
07. maj 2016 af Linda95 (Slettet)

Til bestemmelse af impulsbevarelse kunne jeg måske bruge arbejdssætningen givet ved: 

K1+U1+W=K2+U2 ?

Brugbart svar (0)

Svar #2
07. maj 2016 af Eksperimentalfysikeren

#1. Du kan ikke bruge energibevarelse til impulsbevarelse. Energi er ikke retningsbestemt, det er impuls derimod.

Du skal bruge

m1v1e + m2v2e = m1v1f + m2v2f

hvor v er hastighedsvektorer.

Svar #3
07. maj 2016 af Linda95 (Slettet)

#2 Hvordan vil du løse opgaven? Kan du vise mig mellemregninger? 

Min tanke var at bruge energibevarelse i første omgang hvorefter jeg kan bruge impulsbevarelse ?

Brugbart svar (0)

Svar #4
07. maj 2016 af Soeffi

Brugbart svar (0)

Svar #5
07. maj 2016 af Eksperimentalfysikeren

Trin 1 har du klaret, da du har fundet klodsens hastighed lige inden støddet. Trin 2: Herefter har klodsen impulsen mv. Lige efter stødet bevæger klods og søm sig som en samlet enhed med massen 2m. Da impulsen er uændret er hastighede ½v, da mv = (2m)(½v).

I spørgsmål b skal du finde den kraft, som jorden bremser sømmet med. Her skal du bruge energisætningen  igen. Den kinetiske energi finder du af: ½ (2m)(½v)2 , da massen nu er 2m og hastigheden ½v. Så skulle det være klaret med bremseenergien = d*F, men den holder ikke. Jeg vil  lige lade dig tænke over den. Hvad mangler der her?

Svar #6
08. maj 2016 af Linda95 (Slettet)

Mangler jeg så ikke arbejdet? 

Svar #7
08. maj 2016 af Linda95 (Slettet)

Jeg får dette udtryk, hvor jeg isolere kraften F:

2mgd+1/2*2m*v^2-F*d=0+0 

isolere F:

F=(m*(2*d*g+v^2))/d

Er det korrekt? 

Brugbart svar (1)

Svar #8
09. maj 2016 af Eksperimentalfysikeren

Det er næsten rigtigt. Du har fået tyngdekraftens arbejde med (det var det, jeg hentydede til), men i udtrykket for den kinetiske energi har du glemt, at hastigheden er blevet halveret ved stødet. Du skal have v/2i stedet for v.

Svar #9
09. maj 2016 af Linda95 (Slettet)

Mange tak for hjælpen jeg har nu fået løst opgaven. 

Skriv et svar til: Energibevarelse og impulsbevarelse

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.