Fysik

Friktionskraft og normalkraft

07. maj 2016 af Linda95 (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hej 

Jeg har svært ved at bestemme et udtryk for friktionskraften og normalkraften. Jeg ved at bilen er påvirket af tre forskellige krafter: tyngdekraften m*g, F og en normalkraft. 

Desuden har jeg også svært ved at bestemme den maksimale fart. 

Tak på forhånd. 

Svar #1
07. maj 2016 af Linda95 (Slettet)

Brugbart svar (1)

Svar #2
08. maj 2016 af peter lind

Bilen er påvirket af 4 kræfter motorkraften, tyngdekraften, reaktion fra underlaget samt gnidningskraften- Disse kræfter skal tilsammen give den nødvendige centripetalkraft.Motorkraften er vinkelret på den nødvendige centripetalkraft og skal kun bidrage til at overvinde gnidningskraften modsat bilens køreretning. Motorkraften og den modsatte gnidningskraft kan du altså se bort fra.  Find de forskellige kræfters komposant i den vandrette retning 

Brugbart svar (1)

Svar #3
08. maj 2016 af Soeffi

#0. I min udgave er der ikke nogen dynamisk gnidningskraft, der virker mod bilens cirkulære bevægelse. Den statiske gnidningskraft der nævnes i opgaven virker for mig at se kun på tværs af bilens bevægelse som vist.

I øvrigt, angående taktikken i den slags opgaver: start med tyngdekraften. Find ud af hvad der ville ske, hvis der ikke var nogen bevægelse og ingen friktion. Indfør derefter friktionen og til sidst bevægelsen.

Vedhæftet fil:bilkegle.png

Brugbart svar (1)

Svar #4
08. maj 2016 af Soeffi

Formlen for xmax må være forkert. Man har, at centrifugalkraftens og tyngdekraftens komposanter på underlaget fra toppen og nedad tilsammen trækker modsat gnidningskraften.

Summen af centrifugalkraftens og tyngdekraftens komposanter fra top mod bund er FΩ·sin(θ) + FT·cos(θ). Ved vmax skal denne sum være lig med FG = μs·FN = μs·(m·g·sin(θ) - m·v2·cos(θ)/(L·sin(θ))). Det giver ligningen:

m·vmax2·sin(θ)/(L·sin(θ)) + m·g·cos(θ) = μs·(m·g·sin(θ) - m·vmax2·cos(θ)/(L·sin(θ))) ⇒

vmax2/L + g·cos(θ) = μs·(g·sin(θ) - vmax2·cos(θ)/(L·sin(θ))) ⇒

vmax2/L + μs·vmax2·cos(θ)/(L·sin(θ)) = μs·g·sin(θ) - g·cos(θ) ⇒

vmax2·(1/L)·(1 + μs·cos(θ)/sin(θ)) = g·(μs·sin(θ) - cos(θ)) ⇒

vmax2 = L·g·(μs·sin(θ) - cos(θ))/(1 + μs·cos(θ)/sin(θ)) ⇒

vmax = √[L·g·(μs·sin(θ) - cos(θ))/(1 + μs·cos(θ)/sin(θ))]

Svar #5
09. maj 2016 af Linda95 (Slettet)

Jeg synes at opgaven er lidt svær jeg vender tilbage når jeg har fået den løst. Tak for hjælpen. 

Svar #6
12. maj 2016 af Linda95 (Slettet)

Her er facit til opgaven. 

Svar #7
12. maj 2016 af Linda95 (Slettet)

Brugbart svar (1)

Svar #8
12. maj 2016 af Soeffi

#7 Dvs. mit svar (#4) var rigtigt: (jeg var ellers i tvivl)

vmax = √[L·g·(μs·sin(θ) - cos(θ))/(1 + μs·cos(θ)/sin(θ))] = 

\\v_{max} = \sqrt{\frac{L\cdot g\cdot (\mu _s \cdot sin(\theta ) - cos(\theta))}{1 + \mu _s\cdot \frac{cos(\theta )}{sin(\theta)}}}=\\\;\\\;\\ \sqrt{\frac{L\cdot g\cdot sin(\theta )\cdot (\mu _s \cdot sin(\theta ) - cos(\theta))}{sin(\theta ) + \mu _s\cdot cos(\theta )}}=\\\;\\\;\\ \sqrt{\frac{L\cdot g\cdot tan(\theta )\cdot (\mu _s \cdot sin(\theta ) - cos(\theta))}{tan(\theta ) + \mu _s}} 

Svar #9
13. maj 2016 af Linda95 (Slettet)

Mange tak for svaret. 

Skriv et svar til: Friktionskraft og normalkraft

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.