Biologi
Gen
Jeg har et spørgsmål der lyder: Forklar hvad et gen er.
Har skrevet indtil videre: Et gen er et afsnit på den ene DNA-streng, som koder for et protein, den kaldes derfor for den kodende streng. Den anden streng kaldes for skaelonstrengen. Genet består af et antal nukleotider i en bestemt rækkefølge. Rækkefølgen af nukleotiderne bestemmer hvordan proteinets struktur bliver. Det sker når DNA-koden oversættet til protein i cellen via et stof kaldet RNA. Genet giver en arvelig egenskab, da DNA’et vidergives til nye celler. Gener er med til at bestemme en organismes mange forskellige egenskaber. fx bestemme hvad øjen og hår farve bliver.
Men er usikker på om det er svaret på mit spørgsmål
Svar #2
02. juni 2016 af Arccossintan (Slettet)
Det lyder ganske fint. Du kunne dog fx tilføje, at tre nukleotider - en sådan DNA-sekvens kaldes for en triplet eller et codon - koder for én aminosyre i det pågældende gen.
Svar #3
03. juni 2016 af UchihaItachi
Mange tak! Jeg har også et andet spørgsmål. Det er om DNA's funktion. Jeg ved at det har noget med proteinsyntese at gøre, men forstår ikke helt hvad der foregår.
Svar #4
03. juni 2016 af Arccossintan (Slettet)
Som du selv er kommet ind på, så er DNA det molekyle i kroppen, der opbevarer en organismes genetiske information i form af gener. Når et gen udtrykkes via proteinsyntesen, kommer det til udtryk i form af et protein, som på en eller anden måde har en vigtig funktion i organismen. DNA's funktion er altså at opbevare en organismes genetiske information.
Skriv et svar til: Gen
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.