Fysik

Varmeenergi

06. juni 2016 af Arccossintan (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej

Jeg har fået til opgave at belyse fysiske forhold omkring opmagasinering af varmeenergi til senere udnyttelse qua eksperimentelt arbejde. Jeg er dog i tvivl om, hvad jeg faktisk kan udføre af eksperimentelle forsøg, der vedrører emnet?


Brugbart svar (0)

Svar #1
06. juni 2016 af mathon

Vand har en relativt stor specifik varmekapacitet.
Et godt isoleret vandreservoir - f.eks. i en underjordisk kalkgrube - er velegnet til opmagasinering af varmeenergi.
Teori:
                                  Q=m\cdot c\cdot \Delta T


Svar #2
06. juni 2016 af Arccossintan (Slettet)

Jeg har netop tænkt på, at vise, at vand har en høj varmekapacitet ved opvarmning af dette i en elkedel. Samtidig vil jeg opvarme en anden væske med en lavere varmekapacitet, og derved vise, at det tager kortere tid, at varme op. Men hvilken anden væske egner sig til dette formål?


Svar #3
06. juni 2016 af Arccossintan (Slettet)

??


Brugbart svar (0)

Svar #4
06. juni 2016 af hesch (Slettet)

##2,3:  Prøv at google selv, fx "specifik+varmekapacitet+væsker" ( eller på engelsk ).

Vis lidt initiativ.


Svar #5
06. juni 2016 af Arccossintan (Slettet)

Tak. Jeg har udtænkt et alternativt eksperiment, og selvfølgelig er jeg bekendt med Google, hvorfor det ikke er mangel på initiativ, der har givet anledning til min spørgelyst.


Brugbart svar (0)

Svar #6
06. juni 2016 af hesch (Slettet)

#5: Hvad er det så?

Ikke mange kender varmefylder for diverse væsker på rygmarven, og det kræver derfor som regel et opslag for at give et svar på #2.

Derfor:  Hvorfor slår du ikke selv op?

Det er såmænd ikke det at du spørger, der er noget galt med, men at du ikke selv googler i stedet for at få andre til det.


Skriv et svar til: Varmeenergi

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.