Biologi

Hjælp til genetik!

06. juni 2016 af ToveBjergegaard - Niveau: C-niveau

Hej!

Det er sådan at jeg skal op til eksamen i biologi snart. Vi har fået tildelt de spørgsmål vi kan trække på forhånd og jeg har stort set fået svaret på dem alle, dog er der en enkel jeg simpelthen ikke kan finde ud af. Håber der er nogen der har lyst til at hjælpe.

Gør rede for nedarvning af dominante, co-dominante og recessive egenskaber, herunder hvordan AB0- og rhesus-blodtypesystemet nedarves


Brugbart svar (0)

Svar #1
07. juni 2016 af MSkousen

http://laerer.aarhusakademi.dk/aast/pdf/genetik4-16.pdf

især side 17 blodtype 


Svar #2
07. juni 2016 af ToveBjergegaard

Det hjalp en smule, tak,  men jeg forstår stadig ikke hvordan dominante, co-dominante og recessive egenskaber nedarves?


Brugbart svar (0)

Svar #3
07. juni 2016 af sjls

Du kan kigge på forskellige analysekryds og stamtræer indenfor f.eks. AB0-systemet, hvor du ved, at A og B er co-dominante, og 0 er recessivt nedarvet. 

Fortæl noget om, hvad der kendetegner dominante, co-dominante og recessive alleler, som fx om det er stort eller lille bogstav. 
Hvis et allel er dominant, dominerer det overfor det andet allel i genet. Det dominante allel vil altså altid vise sig fænotypisk, hvis det andet allel er recessivt. Et eksempel på dette er en person, der har fænotypen Ai og hermed blodtypen A, da A er dominant overfor det recessive allel i.
Du kan hermed også komme med andre eksempler som f.eks., at begge forældre skal have minimum ét i-allel for at barnet kan få blodtype 0, da der ikke må være noget dominant allel til stede, da man jo så vil få det dominante allels fænotype. 
Co-dominans er, når to alleler er lige dominante overfor hinanden. Det er fx A og B i AB0-systemet, som medfører, at en blodtype som AB kan eksistere, fordi begge alleler "tæller" lige meget i fænotypen.


Svar #4
07. juni 2016 af ToveBjergegaard

Tusind tak, det hjalp meget!


Brugbart svar (1)

Svar #5
08. juni 2016 af lausk (Slettet)

I forhold til nedarvning af dominante og recessive gener, bør du nok også komme ind på Mendels love. 


Skriv et svar til: Hjælp til genetik!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.